1
کارشناسارشد تهیهکنندگی از دانشکده صداوسیمای شعبه قم، ایران
2
دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب
چکیده
ژانر پساآخرالزمانی زیر ژانر آخرالزمانی است. اینگونه فیلمها به رویدادهای پس از فجایع هولناک پایان دنیا میپردازد. در میان فیلمهای پساآخرالزمانی، دو فیلم کتاب اِلی و تلماسه به فاصله دهساله ویژگی بارزی دارند. این ویژگی نشانههای آشکار مذهبی در این دو فیلم است. کتاب اِلی نشانههای مستقیم مسیحی و تلماسه نشانههای مستقیم شیعی دارد. این دو فیلم در کنار نشانههای دینی، دچار تحریفهای آشکار در موضوع نجات و موعود ادیان هستند. این مقاله با بررسی نشانههای موعودگرایی این دو فیلم، ظرفیتهای ژانر پساآخرالزمانی و محدودیتهای این ژانر را بررسی کرده است.