عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی
چکیده
«زیبایی» از مسائلی است که در میان اندیشمندان مسلمان از دیرباز با رویکردهای گوناگون بررسی شده است. البته عمده آنان بیشتر به زیبایی معنوی پرداختهاند؛ اما گروهی از ایشان، به زیبایی صوری که بُنمایه آفرینش هنری است، نیز بیتوجه نبودهاند. با این حال، بیشترین تلاش ایشان با رهیافتهای حکمی و فلسفی انجام پذیرفته و کمتر کوشیدهاند تا از گزارههای درونمتنی و نصّی به این منظور بهره گیرند. شاید این، خود، در فاصله گرفتن فقیهان و کلامیان از مسئله هنر و زیبایی، بیتأثیر نبوده است. پرسش مقاله حاضر، این است که آیا این رهیافتها را از درون قرآن کریم میتوان جستوجو کرد تا جایی که نگره و منظومهای از مبانی و راهکارهای بهرهگیری از زیبایی، به دست داده شود. هدف این مقاله، جستوجوی این رهیافتها در نص قرآنی و تفاسیر آن است. به این منظور، آیات سهگانۀ سوره اعراف(31-33) که بنابر فرضیه ما، نگرهای از رهیافتهای زینت در قرآن کریم به دست میدهد، مورد مطالعه تفسیری قرار میگیرد. روش این مقاله، مراجعه به آرای مفسران کهن و معاصر است که با شیوه جمعآوری کتابخانهای و بررسی تحلیلی پیش میرود. فشرده نتیجه این مقاله آن است که براساس این آیات، زیبایی خمیرمایۀ الهی دارد و در زمره نعمتهای ذاتاً مباح به شمار میرود، مگر آنکه بعضی از مصادیق آن، به دلیل خاص، مورد نهی قرار گیرد. معیار اصلی بهرهوری از زیبایی، اعتدال است و موارد خروج از این اعتدال، منحصراً در پنج قلمرو، ذیل عنوان حرام جای میگیرد.