مفهوم تقابلهای دوگانه از افلاطون تا رویکرد واسازی دریدا، چارچوب غالب نظام فلسفی غرب بوده است. همچنانکه در فلسفه اسلامی این بحث با نگاه صدرایی تحت عنوان تقابل تشکیکی مطرح میشود و در عرفان از تقابل پارادوکسیکال، نظیر وحدت در کثرت، کثرت در وحدت سخن به میان میآید. نگاه تقابلی در حوزههای مختلف بهخصوص در آثار هنری و نمایشی کاربرد دارد که این مقاله تلاش میکند تقابل در عناصر نمایشی انیمیشن زوتوپیا را مورد بررسی قرار دهد. انیمیشن زوتوپیا با نگاه تقابلی، قصۀ آرمانشهری را روایت میکند که فارغ از انطباق یا عدم انطباق آن با مدینه فاضله در فرهنگ اسلامی و شیعی، تقابلهای این اثر موجب نمایشیتر شدن و ارتباط بیشتر مخاطب شده است و میتوان در خلق آثار نمایشی، به ویژه آثار مهدوی از آن بهرۀبیشتری برد.