1
کارشناسی ارشد حکمت هنر اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران
2
دانشیار گروه فلسفه هنر دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران
3
کارشناسی مهندسی مدیریت پروژه
چکیده
نور و رنگ همیشه به عنوان یکی از عناصر اثرگذار در معماری آئینی و قدسی کارکرد داشته است. کارکردی که حین مواجهه انسان، منجر به شکلگیری فضای روحانی و معنوی در او میشود. حرم حضرت معصومه3 که براساس معماری آئینی بنا گردیده، از جمله مکانهایی است که با استفاده و کاربست مناسب نور و رنگ، موفق به ایجاد فضای معنوی و روحانی شده است؛ به طوری که میتوان این معماری آئینی را بهمثابه یکی از باشکوهترین نمونههای هنر دینی در بهرهگیری از ظرفیتهای گسترده نور و رنگ معرفی نمود. بدین سان، پژوهش حاضر تلاش میکند این ظرفیت از معماری آئینی را که تاکنون کمتر به عنوان موضوع پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته است، در حرم حضرت معصومه3 مورد توجه قرار دهد. از اینرو، پژوهش حاضر در پی آن است تا با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و مشاهدۀ ظرفیتهای موجود در معماری آئینی این بنای مقدس، ابتدا به معرفی ویژگیهای نمادین و رمزگونۀ آن بپردازد، و سپس با روش توصیفی _ تحلیلی چگونگی استفاده از ظرفیتهای نور و رنگ را که دارای مبنای حکمی و عرفانی هستند، در این معماری دینی تبیین نماید.
حسنیپناه, محبوبه, موسوی گیلانی, سیدرضی, & فشنگیزاده, سیدامیر. (1399). حکمت و معنای نور و رنگ در معماری حرم حضرت معصومه. عصر آدینه, 13(31), 69-104.
MLA
محبوبه حسنیپناه; سیدرضی موسوی گیلانی; سیدامیر فشنگیزاده. "حکمت و معنای نور و رنگ در معماری حرم حضرت معصومه". عصر آدینه, 13, 31, 1399, 69-104.
HARVARD
حسنیپناه, محبوبه, موسوی گیلانی, سیدرضی, فشنگیزاده, سیدامیر. (1399). 'حکمت و معنای نور و رنگ در معماری حرم حضرت معصومه', عصر آدینه, 13(31), pp. 69-104.
VANCOUVER
حسنیپناه, محبوبه, موسوی گیلانی, سیدرضی, فشنگیزاده, سیدامیر. حکمت و معنای نور و رنگ در معماری حرم حضرت معصومه. عصر آدینه, 1399; 13(31): 69-104.