بازنمایی آخرالزمان در فیلم مردان ایکس؛ اپوکالیپس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی تهران، ایران

2 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه خاتم تهران

3 دکترای تخصصی علوم ارتباطات، استاد حق‌التدریس علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی و مطالعات فرهنگی و رسانه دانشکده علوم انسانی واحد غرب

چکیده

موضوع آخرالزمان از جدی‌ترین سوژه‌ها در سینمای هالیوود و موضوع بسیاری از فیلم‌ها بوده است. سینمای هالیوود نقش بسیار تأثیرگذاری در جهت‌دهی به افکار عمومی ایفاء می‌نماید؛ از این رو مطالعه و بررسی نحوه بازنمایی آخرالزمان که در مذهب شیعه جایگاه برجسته‌ای دارد، از ضروریاتی است که به ویژه از منظر علوم اجتماعی همواره مغفول مانده و پژوهش‌های شایان توجه به خصوص از لحاظ کیفی در این حوزه کمتر صورت گرفته است.
در این مقاله با انتخاب هدفمند فیلم مردان ایکس؛ اپوکالیپس که یکی از جدیدترین و پرمحتواترین از مجموع 175 فیلم‌ تولیدی پس از سال 2012 در مورد آخرالزمان در سینمای هالیوود است، با استفاده از نشانه‌شناسی، بازنمایی صورت‌ گرفته پیرامون این موضوع را تبیین نمودیم. سپس با شناسایی نشانه‌ها و رمزگشایی از آن‌ها، معنا و مفهوم‌ها را تحلیل کردیم. از این تحلیل‌ها این‌گونه می‌توان نتیجه گرفت که این فیلم هالیوودی، آخرالزمانی را بازنمایی کرده است که برخلاف تمام آموزه‌های دینی، هیچ اثری از خداوند و حجت او دیده نمی‌شود. دجال در آن منجی اسلام معرفی شده است و جنیان نقش برجسته‌ای در نجات بشریت و ایجاد آرمان‌شهر دارند.

کلیدواژه‌ها