سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱102320170923The study of the ideological layer of style in the contemporary ghazal, relying on labeled wordsبررسی لایۀ ایدئولوژیک سبک در غزل انتظار معاصر، با تکیه بر واژههای نشاندار528122987FAحسن دلبریاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20210121The purpose of this article is to provide a brief review on the Entezar Ghazale's content, then to examine the ideological layer of style in the poems of contemporary ideological poets. The main issue of this paper is the quality and quantity of the use of the labeled words of the today's Entezar Ghazal and its role in creating the individual style of this type of Ghazal. The main body of the paper after the introduction of ideological layer of style, examines the Entezar poems based on the ten most used labeled words in this area. The article's method is a case and library study . After examining these poems in terms of labeled words in the ideological layer of style, it is concluded that ideological poets who believe in the problem of Entezar, by employing a certain range of common vocabularies, in addition to expressing their ideological concepts in this field, at the level of the lexicon, they have caused a kind of individual style in this literary genre.هدف مقاله حاضر آن است تا ضمن گذری کوتاه بر درونمایه این نوع غزل، لایه ایدئولوژیک سبک را در سرودهای شاعران باورمند معاصر بررسی کند. در این راستا، مسئله بنیادی مقاله، کیفیّت و کمیّت به کارگیری واژههای نشاندار غزل انتظار امروز و نقش آن در تفرّد سبکی این نوع غزل می باشد. بدنه اصلی مقاله را که به صورت مطالعه موردی و کتابخانهای انجام شد، پس از معرّفی لایه ایدئولوژیک سبک، بررسی سرودههای انتظار با تکیه بر ده مورد از پرکاربردترین واژههای نشاندار این حوزه تشکیل میدهد. بررسی این سرودهها از نظرگاه واژههای نشاندار در لایه ایدئولوژیک سبک، گویای این نکته است که شاعران غزلسرای باورمند به مسئله انتظار، با استخدام طیف خاصّی از واژگان مشترک، علاوه بر بیان مفاهیم عقیدتی خود در این زمینه، در سطح واژگانی، موجب نوعی تفرّد سبکی در اینگونه ادبی شدهاند.سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱102320170923How can we converse about Mahdaviiat in the new mediaچگونگی گفتوگو درباره مهدویت در رسانههای جدید2950122988FAآذر اسدی کرمدکترای علوم ارتباطات اجتماعیJournal Article20210121The new media has increased media choices for the audience. The Capacities and features such as two-way communication, virtual reality recovery, and the use of multimedia capabilities are a good platform for designing religious and educational concepts. The main issue in this paper is the recognition of the capabilities of web-based 2 to expand the concept of Mahdaviiat in the daily life of new media users.
The Understanding of these capacities to engage in dialogue about the concept of Mahdaviiat in the Public sphere can lead to the internalization of this concept for users and the linkage of its various dimensions to the daily lives of individuals.
In this paper, the new media is considered as opportunity to take the dialogue about Mahdaviiat from the level of the elite to the various aspects of the life of users. initially the concept of new media is analyzed for this purpose and then the use of this space is explained for the conception of religious concepts such as Mahdaviiat.رسانههای جدید دامنه انتخاب رسانهای مخاطبان را بسیار وسیع میکنند و با اتکا به ظرفیتها و ویژگیهایی نظیر برقراری ارتباط دوسویه، بازسازی واقعیات به صورت مجازی و استفاده از ظرفیتهای چندرسانهای بستر مناسبی برای طرح مفاهیم دینی و آموزشی است. مسئله اصلی در این مقاله شناخت ظرفیتهای رسانههای مبتنی بر وب2 برای گسترش مفهوم مهدویت در زندگی روزمره کاربران رسانههای جدید است. شناخت این ظرفیتها برای شکل گرفتن گفت و گو درباره مفهوم مهدویت در حوزه عمومی، که رسانههای جدید میتواند تبلوری از آن باشد، میتواند به درونی شدن این مفهوم در کاربران و پیوند ابعاد مختلف آن با زندگی روزمره افراد منجرشود.
در این مقاله رسانههای جدید به عنوان فرصتی تلقی شده که میتواند گفت و گو درباره مهدویت را از سطح نخبگان به ساحتهای مختلف زندگی کابران ببرد. به همین منظور ابتدا مفهوم رسانههای جدید واکاوی شده و سپس استفاده از این فضا برای طرح مفاهیم دینی و مهدوی تبیین شده.سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱102320170923The art of making a foundation and its role in motivating behavior in the creation of Islamic culture and civilizationهنر زمینهساز و نقش آن بر انگیزشدهی رفتاری در ایجاد فرهنگ و تمدن اسلامی5170122989FAJournal Article20210121The necessity of exploring the subject of art and its role as a soft mechanism in the field of culture is not unobtainable. Many psychologists consider motivation to be a process that stimulates arousal, guidance, and revival of individual and community behavior. Hence, the behavior of humans from the psychological point of view and in all forms has been influenced by the system of motivation.
Motivation as the main factor of social behavior and movement and the role of art as one of the factors contributing to this tendency towards the orientation of society towards the requirements of the culture of the foundation of Islamic civilization has been considered.
This article, using a descriptive-analytical method and with a religious approach, attempts to express the point and the direction in which this discourse should understand it, to what extent the artistic creation plays an important role in the field of Islamic culture and civilization?
Research suggests that artistic creation in the individual sector: "The role of guidance in encouraging the growth and intellectual maturity of individuals" and "the role of strengthening in the internalization of values and the spiritual strength of individuals" and in the social sector: "social harmony and harmonization"; "Transformation" and "Systematization of effective mechanisms and approaches in the field of religious civilization by means of:" Behavioral Modeling "and" Social Security Production " The most important role plays.ضرورت کاوش در موضوع هنر و نقش آن به عنوان یک مکانیزم در حوزه فرهنگ بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از روانشناســان «انگیزش» را فرایندی میدانند که برانگیختگی، هدایت و احیای رفتار فرد و جامعه را رقم میزند. ازاین رو رفتار انسانها از منظر روانی و در همه قالبها، تحت تأثیر نظام انگیزشی قرار گرفته است.
ایجاد انگیزه به عنوان عامل اساسی رفتار و حرکت اجتماعی و نقش هنر به عنوان یکی از عوامل ایجاد این انگیزه در گرایش جامعه به ســوی بایستههای فرهنگ زمینهساز تمدن اسلامی، مورد رصد و توجه این مقاله قرار گرفته است. این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی و با رویکرد دینی تلاش دارد تا با بیان نقطه و جهتی که این گفتمان باید متوجه آن شود، به این مسئله پاسخ دهد که هنر زمینهساز چه نقشی بر انگیزشدهی در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی دارد؟ این پژوهش نشان می دهد که هنر زمینهساز در بخش فردی: «نقشی ارشادی در ترغیب به رشد و بلوغ فکری افراد» و «نقش تقویتی در درونی شدن ارزشها و تقویت روحی افراد» و در بخش اجتماعی: «هماهنگی و موزونسازی اجتماعی»؛ «جابهجاسازی» و «سامانیابی سازوکارها و رویکردهای موثر در حوزه تمدن دینی از طرق: «الگودهی جهت بهبود رفتاری» و «تولید امنیت اجتماعی شده» بیشترین و مهمترین نقش را ایفاء میکند.سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱102320170923The savior representation in Hollywood cinema productions Devoted to the apocalypse, Framing the audience thinking about savior according to the Zionist thinkingبازنمایی منجی در تولیدات سینمایی هالیوودی معطوف به آخرالزمان (چارچوبسازی تفکر مخاطب منطبق با منجیان از نوع تفکر صهیونیستی)7196122990FAسیدرضا نقیبالساداتدانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم ارتباطات ، تهران، ایران.Journal Article20210121The density of apocalypse Hollywood's cinematic productions, the impending decline of the world due to the presence of countries that are at the forefront of humanity with atomic weapons production, along with the need to save humanity by reaching the promised land by Using the rescue symbols of Kabbalah Thinking, all to confronting With the religious beliefs developed by the school of Islam and the Shiite movement formed by the Islamic Republic of Iran and Revolutionary spirit of the countries following these values.
The display of the false claimants of the savior of human beings and those who are themselves devastated , make the thinking of the reformer very fragile, and destructive to the people
The present research deals with the designation of the savior category in the Hollywood cinema films, and evaluates the non-reforming Claims of saviors to save the world with a Zionist-centered approach with elements of Kabbalah thinking.
The methodology of the present study is the content analysis method with two categorical and evaluative techniques and the analytical unit in this study is Scene. The population of this research is all the Hollywood production of cinematic films. The sampling method is convergent method implemented with two techniques, multi-stage and purposive.
The structure of film productions made in Hollywood, along with some of the most exciting themes At the same time, along with a content of friendship with human interests, accompanies the audiences with this type of cinematic film, and implies the advocacy of Zionism in them. The displayed mantle In this type of production, politician, demolitionist, non- reformative and petulant.انبوهی تولیدات سینمایی آخرالزمانی هالیوود، القای تفکر روبه زوال رفتن جهان به دلیل حضور کشورهایی که با تولید تسلیحات اتمی، تهدیدکننده اصلی بشریتاند؛ در کنار ضرورت نجات بشر با رسیدن به سرزمین موعود با تمسک به نمادهای نجاتبخش تفکر کابالا، همه برای مقابله با اعتقادات دینی مورد توسعه توسط مکتب مبین اسلام و حرکت شیعی شکل داده شده از جانب جمهوری اسلامی ایران و روحیه انقلابی کشورهای تبعیتکننده از این ارزشها است. نمایش مدعیان دروغین نجاتبخش انسان و منجیانی که خود اهل تخریب و ریا هستند، تفکر مصلح را در نگاه مردم بسیار مخدوش، شکننده و مخرب جلوه میدهد. پژوهش حاضر به طرح مقوله منجی در فیلمهای سینمایی هالیوودی میپردازد و ادعاهای منجیان غیرمصلح را برای نجات جهان با رویکردی صهیونیزم محور با عناصری از تفکر کابالا مورد ارزیابی قرار میدهد. روش پژوهش حاضر، روش تحلیل محتوی با دو تکنیک ارزیابی و مقولهای است و واحد تحلیل در مطالعه فیلمهای سینمایی، صحنه است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه تولیدات سینمایی منتشر شده با مضمون هالیوود است. روش نمونهگیری، روش تلفیقی یا ترکیبی است که با دو تکنیک، چندمرحلهای و هدفمند، اجرا شده است. ساختار فیلمهای سینمایی تولید شده در هالیوود، در کنار قالبهای پر جاذبه به همراه محتوایی علاقهمند به علائق انسانی، مخاطب این نوع از فیلمهای سینمایی را با خود همراه نموده و به طور ضمنی، گرایشهایی مدافعهگرانه از صهیونیزم را در ایشان تقویت مینماید. منجی نمایش داده شده در این نوع از تولیدات، سیاستمدار، تخریبگر، غیرمصلح و ستیزهجویند.سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱102320170923The influence of Western media on the distorted perception of Mahdaviiat Emphasizing the subjects of Hollywood movieتأثیر رسانههای غربی در برداشت انحرافی از اندیشه مهدویت با تأکید بر سوژههای فیلمهای هالیوود97116122992FAخدیجه کریمیکارشناس رشته مطالعات زنان مدرسه شهیده بنتالهدی قم، ایران.زینب کبیریاستادیار جامعة المصطفی قم، ایران.قربان فیاضکارشناسارشد حقوق جزا و جرمشناسی جامعة المصطفی قم، ایران.Journal Article20210121In today's modern world, the media is a powerful tool for achieving global goals. The media an image that can send a message better and more quality manner is more relevant and used.
Since Western countries have better media control; for many years, it has been a global audience for Hollywood movies, they are dealing with issues such as apocalypticism, the end of the world, the war of nations and enmity. The purpose of this media function is to dominate the world and show its superpower to things of the world.
In this article, firstly, the purely thought of Shi'a Mahdavi is presented briefly the dimensions and issues of Mahdaviiat and apocalypticism discussed by Hollywood have been examined. In front of it, the Islamic media function is also mentioned in the introduction of the pure Thought of Mahdiism. And at the end, practical guidelines and suggestions for Islamic media in the development and presentation of the Shi'a Mahdavi intellectual foundations.در دنیای مدرن امروز رسانهها ابزاری قدرتمند برای رسیدن به اهداف جهانی محسوب میشود. رسانهی تصویری که پیام را بهتر و با کیفیتتر میتواند انتقال بدهد بیشتر مورد توجه بوده و مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجایی که کشورهای غربی تسلط رسانهای بهتری را در دست دارند؛ سالهاست در سوژههای فیلم هالیوود که مخاطبین جهانی دارد، به موضوعاتی همچون آخرالزمان گرایی، پایان دنیا، جنگ ملتها و مهدویتستیزی پرداختهاند که هدف از این عملکرد رسانهای جز سلطهگری و نشان دادن ابر قدرت بودن خود به جهانیان چیز دیگر نمیتواند باشد. در این مقاله ابتدا اجمالاً اندیشهی ناب مهدوی شیعی معرفی شده است سپس ابعاد و موضوعات مختلف مباحث مهدویت و آخرالزمانگرایی که هالیوود به آن پرداخته است بررسی گردیده است. در مقابل آن به عملکرد رسانهای اسلامی در باب معرفی اندیشهی ناب مهدویت نیز اشاره شده است و در پایان راهکارها و پیشنهادات عملی برای رسانههای اسلامی در گسترش و معرفی مبانی فکری مهدوی شیعی و جلوگیری از برداشتهای انحرافی از آن، ارائه گردیده است.سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱102320170923Double contradiction in Waiting poetryتقابلهای دوگانه در شعر انتظار117142122993FAجمیله زارعیدانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه بوعلی سینای همدان، ایران.نجمه نظریدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینای همدان، ایران.Journal Article20210121From the main themes of the poetry of expectation, the confrontation between good and evil, the ideal and reality, and the victory of the right to falsehood, hence the variety of the twofold contradictions as a stylistic feature in these poems can be examined. Binary oppositions are one of the most important approaches in structuralism that plays a fundamental role in understanding the system of human thinking and ruling dominant. In the poetry, due to the discussion of values and definitions, the oppositions are dynamical and staggering; in other words, one component is always considered superior to the other. In contemporary poetry, the entrance of revolutionary and epic themes and issues such as the battle of good and evil, and adversity and oppression led to the use of binary oppositions in the poetry of expectation. The types of these contradictions can be examined in a number of general categories: 1. presence and absence 2. the right and wrong 3. Light and darkness 4. Justice and oppression 5. Utopia and utopia 6. Deficiency and evolution. In the present article, the above concepts are discussed in a descriptive-analytical way in the poem of expectation.از درونمایههای اصلی شعر انتظار، تقابل خیر و شر، آرمان و واقعیت، و پیروزی حق بر باطل است؛ از این رو انواع تقابلهای دوگانه را به عنوان یک مشخصهی سبکی در این سرودهها میتوان بررسی کرد. تقابلهای دوگانه از مهمترین رویکردها در ساختارگرایی است که در فهم نظام تفکر انسان و اندیشهی حاکم بر اثر، نقشی بنیادین ایفا میکند. در شعر انتظار، به دلیل بحث از ارزشها و ضدارزشها، تقابلها سلسلهمراتبی و پلکانی هستند؛ بدین معنی که همواره یک جزء، برتر از جزء دیگر پنداشته میشود. در شعر معاصر، ورود مضامین انقلابی و حماسی و موضوعاتی چون نبرد خیر و شر و دادخواهی و ظلمستیزی موجب شد کاربرد تقابلهای دوگانه در شعر انتظار افزایش یابد. انواع این تقابلها را در چند دستهی کلّی میتوان بررسی کرد: <br /> 1. حضور و غیبت (مستوری/ پیدایی، یعقوب/ یوسف و... )؛ 2. حق و باطل (فرعون/ موسی، سلیمان/ دیو و ...)؛ 3. نور و ظلمت (آفتاب، ماه، ستاره و .../ شب و سایه)؛ 4. عدل و ظلم؛ 5. آرمانشهر و ضد آرمانشهر (حال/ آینده، هستها/ بایدها و...)؛ 6. نقصان و تکامل (عصیان و گناه/ توبه...). در مقالهی حاضر، مفاهیم فوق در شعر انتظار، به شیوهی توصیفی _ تحلیلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.