سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱112620180622The depiction of Imam Mahdi
and sacred characters in cinemaبررسی چگونگی تصویرگری حضرت مهدی و شخصیتهای قدسی در سینما522122761FAحمید تلخابیدانشجوی دکتری حکمت هنر دانشگاه ادیان و مذاهب قمسیدرضی موسوی گیلانیدانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20210118This article seeks to analyze the invisible half of cinema, usually due to its hidden nature, to an almost aesthetic approach to dealing with the religious works related to the life of Imam Mahdi and the sacred characters. This invisible half is called absenteeism to distinguish it from the other half in our sight. Because cinema is not the only spectacle, despite its perception, it does not play its part in cinema. Using documentary-library research method and analyzing some of the works of Iranian religious cinema, this article attempts to give a theoretical basis to some of the challenges of Imam Mahdi's imagination and sacred personalities in the absence of aesthetic approach. That is, by explaining and applying the absenteeism, these challenges turn into theoretical and practical opportunities in the field of cinema.
The results of the research show that the absence of addressing the personality of Imam Mahdi and the holy figures is not merely a defect in their imagery, but can be used to further enrich the infinite role. On this basis, the absence is not necessarily synonymous with the absence of anything, but rather a hidden form of presence. In this sense, the presence of the absence without damaging to the innocent, as well as the drama of the drama, can produce a work of fantasy, empathy, companionship, believability, attractiveness and affecting cinema drama.این مقاله در پی آن است نیمۀ ناپیدای سینما که معمولاً بنا به ماهیت پنهانش کمتر مورد توجه بوده، تا حد یک شگرد و رویکرد زیباییشناسانه در پرداختن به آثار دینی مرتبط با زندگی حضرت مهدی4 و شخصیتهای قدسی، مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. این نیمۀ ناپیدا، غیاب نامیده شده تا از نیمۀ دیگری که روی پرده، پیشِ چشم ماست تمییز داده شود. چرا که سینما علیرغم تصوری که از آن میرود تنها عرصۀ نمایش دیدنیها نیست؛ نشان ندادن نیز به نوبۀ خود در شاکلۀ سینما نقشی به سزا ایفا میکند. این نوشتار با روش تحقیق اسنادی _ کتابخانهای و با تحلیل برخی آثار سینمای دینی ایران تلاش دارد تا با رویکرد زیباییشناسی غیاب، به برخی از چالشهای تصویرگری حضرت مهدی و شخصیتهای قدسی، مبنایی نظری بخشد. به این معنا که این چالشها را با تبیین و کاربست شگرد غیاب به فرصتهایی نظری و عملی در عرصۀ سینما بدل سازد.
نتایج برآمده از تحقیق نشان میدهد که غیاب در پرداختن به شخصیت حضرت مهدی4 و شخصیتهای قدسی صرفاً یک نقیصه و محدودیت در تصویرگری آنان نیست، بلکه میتوان از این وضعیت در جهت غنای بیشتر اثر و تأثیرگذاری بیشتر نقش معصوم بهره گرفت. بر این اساس، غیاب لزوما با نبود چیزی مترادف نیست، بلکه آن را میتوان شکل پنهانی از حضور در نظر گرفت. از این حیث، تمهید غیاب بدون خدشه وارد کردن به ساحت معصوم و هم از حیث اقتضائات درام، میتواند اثری را موجب شود که محمل خیالپردازی، همدلی، همراهی، باورپذیری، جذابیت و تأثیرگذاری درام سینمایی باشد.سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱112620180622The themes of Christian apocalyptic literature coincide with the rise of Islamمضامین ادبیات آخرالزمانی مسیحیت همزمان با ظهور اسلام2336141548FAمحمدصادق احمدی--احمدرضا مفتاح--Journal Article20211211The most comprehensive research series that examines the written relationships between the Muslim world and Christianity is the Christian-Islam Relations Project, abbreviated as CMR, conducted by the University of Birmingham with the participation of scholars from around the world. In this essay with a historical hermeneutic approach, the patterns of these writings have been emphasized by emphasizing apocalyptic interpretations of the emergence of Islam and analyzed by analyzing the qualitative content of over three hundred writings over the first four centuries. In these apocalyptic writings, Islam is regarded either as a Jewish conspiracy, or as a savior that has emerged to rid Christians of official churches, or an aggressive religion that, according to prophecies, punishes Christians who are influenced by Roman culture. In another variant, Islam is neither a savior nor a program of punishment, but is prophesied to provide the basis for the final salvation and resurrection of Christ.کاملترین مجموعه پژوهشی که به بررسی روابط مکتوب فیمابین جهان اسلام و مسیحیت پرداخته است، پروژه روابط مسیحیت_ اسلام با عنوان اختصاری CMR میباشد که توسط دانشگاه بیرمنگام و با مشارکت محققانی از سرتاسر جهان انجام شده است. در نوشته پیشرو با روش متنپژوهی با رویکرد هرمنوتیک تاریخی، الگوهای حاکم بر این مکتوبات با تاکید بر تفاسیر آخرالزمانی ناظر به ظهور اسلام مورد توجه قرار گرفته و با تحلیل محتوای کیفی بیش از سیصد نوشته طی چهار قرن اولیه بررسی شده است. در این نوشتهجات آخرالزمانی، اسلام یا به عنوان دسیسه یهود، یا به عنوان دینی منجی در نظر گرفته شده که جهت رهایی مسیحیان از ستم کلیساهای رسمی ظهور کرده است و یا دینی مهاجم که مطابق با نبوتها جهت تنبیه مسیحیان که تحت تأثیر فرهنگ رومی به دین خود مقیّد نیستند، صاحب قدرت شده است. در یک گونه دیگر اسلام نه دینی منجی است و نه به عنوان برنامه مجازات است، بلکه مطابق پیشگوییها جهت فراهم نمودن مقدمات نجات نهایی و ظهور مسیح در نظر گرفته میشود.سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱112620180622A conceptual approach to the conceptual network of education and Mahdavi subjects with an ontology orientationرویکردشناسی شبکه مفهومی معارف و موضوعات مهدوی با گرایش به آنتولوژی3762141549FAسیدتقی واردیJournal Article20211211While the present era is the dawn of Mahdism and the emergence of the savior of the Imam and the Mahdi believers in the universe need information and Mahdavi subjects, however, due to the lack of information content management, access to arbitrary information in this field faces challenges. This significant dilemma calls for conceptual and intelligent networks to be designed and implemented to manage all information and issues related to Mahdi. To this end, some speculations are assumed to have the capacity to classify, either subject headings or thesauri. But by examining each of them and measuring their capabilities, their capacity to do so is limited. In the meantime, the ontology approach is a more advanced one, with a high capacity for communicating types, allowing the user to make new inferences from the data by establishing relationships and recognizing their types. Have. The ontology requires specialized technical and electronic tools that are one of the essentials of sharing. For this purpose, software was designed and implemented, the best and most complete of which is the DDR software. In this research, after evaluating the feasibility of information management approaches, the ontology approach is introduced as a novel and effective approach and its implementation in Prog software is discussed.در حالی که عصر حاضر، عصر اقبال به مهدویت و ظهور منجی امم است و مهدیباوران عالم نیاز به اطلاعات و موضوعات مهدوی دارند، معالاسف به خاطر فقدان مدیریت محتوایی اطلاعات، دستیابی به اطلاعات وموضوعات دلخواه در این حوزه با چالش و سختیهایی رو به رو است. این معضل قابل توجه، میطلبد شبکهای مفهومی و هوشمند برای سازماندهی و مدیریت تمام اطلاعات و موضوعات مهدوی طراحی و پیادهسازی گردد. برای چنین منظوری، برخی گمانهها بر این است که ردهبندی، یا سرعنوانهای موضوعی و یا اصطلاحنامه ظرفیت شبکهسازی این چنینی را داشته باشند. ولی با بررسی هر یک از آنها و سنجش مقدوراتشان به دست میآید ظرفیتشان نسبت به این امر مهم محدود و کمبُنیه است. گرچه اصطلاحنامه نسبت به دو مورد دیگر وضعیت مناسبتری دارد، ولی در برابر برخی از مطالبات و مقتضیات چنین شبکهای عظیم ناتوان و منفعل است. در این بین، رویکرد آنتولوژی (هستیشناسی) رویکرد پیشرفتهتری است و علاوه بر آنکه معایب اصطلاحنامه را ندارد، ظرفیت بالایی برای برقراری انواع رابطهها دارد و به کاربر امکان میدهد با برقراری رابطهها و تشخیص نوع آنها استنتاج تازهای از دادهها داشته باشد. هستیشناسی نیاز به ابزار فنی و الکترونیکی ویژهای دارد که قابلیت اشتراکپذیری یکی از ملزومات آن به شمار میآید. برای این منظور نرمافزارهایی طراحی و پیادهسازی شدند، که بهترین و کاملترین آنها نرمافزار پروتج است. در این پژوهش، بعد از امکانسنجی رویکردهای مدیریت اطلاعات، رویکرد آنتولوژی به عنوان رویکردی نوین و کارساز معرفی و نحوه پیادهسازی آن در نرمافزار پروتج مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱112620180622Analysis of divine leaders sirah, Zekr In the ring array, in the way of the Infallible Imamsتحلیل جهتنمای «ذکر» در آرایه انگشتر، در سیره معصومان6388141550FAسیدابوالقاسم حسینی (ژرفا)--Journal Article20211211It is the principal question of this paper: what is the relation between Zekr, as an essential goniometer of beauty and art in Islam, and ring ?
This is the Hypothesis of this paper: we must use the beauty whit the Permanent reminder of the world hereafter. In this paper, we explain that Hypothesis about the ring usage, as an ornament instrument, in divine leaders Speech and deeds (sirah). For this purpose, we have compiled all the hadiths related to the ring in the important hadith books. Then we set out the concepts derived from them. Of course, the hadiths mentioned in this paper are not all hadiths related to this subject, and we only refer to the hadiths that are not repetitive and have important implications for the hypothesis cited in this article. Also, in this article, we have not examined and criticized the hadiths from the point of view of the science of Rijal.پرسش اصلی مقاله حاضر، این است: آرایه «انگشتر» در سیره پیامبر؟ص؟ و اهلبیت؟عهم؟ چه نسبتی با «ذکر»، جهتنمای اصلی هنر و زیبایی در اندیشه اسلامی، دارد؟
فرضیه مقاله این است که جهتنمای اصلی هنر و زیبایی در اندیشه اسلامی، «ذکر» است؛ یعنی به کار گرفتن زینت و جمال باید با یاد دائم آخرت و تذکر مداوم این سرخط همراه باشد که دنیا جای «گذار» است نه «قرار». این مقاله عهدهدار تثبیت و تبیین این فرضیه در بهکارگیری آرایه انگشتر، با مراجعه به سیره قولی و فعلی معصومان است. بدین منظور، نخست همه روایات مربوط به انگشتر در منابع مهم شیعی با اولویت منابع دستاول، گردآوری و دستهبندی شده است. سپس مفاهیم مستخرج از آنها طبقهبندی گشته و آنگاه، حاصل تحلیلی این استخراج، بازتاب یافته است. آنچه در این مقاله میآید، همین بخش تحلیلی با مستندات روایی آن است؛ زیرا آوردن همه آن روایات و دستهبندیها نیازمند حجمی بسیار گستردهتر و فراتر از حجم معمول مقالات علمی است. در مستندات روایی، به ذکر یک نمونه اکتفا گشته و در موارد خاص، دو یا سه روایت آورده شده است. یادآور میشود که این مقاله عهدهدار بررسی سندی و رجالی این مستندات نیست.سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱112620180622Hereafter ethics, A Comparison of the Hereafter Ethics in the Qur'an and the Bible Emphasizing on Shia and Catholicاخلاق فرجامشناسانه؛ مقایسه اخلاق معطوف به آخرت در قرآن و کتاب مقدس با تأکید بر شیعه و کاتولیک89114141551FAرضا کاظمیراد--مهراب صادقنیا--احمدرضا مفتاح--Journal Article20211211Ethics and moral teachings cover much of the content of religions, both divine and non-divine. This issue is very prominent in the Abrahamic religions, especially Islam and Christianity. What is at front of Catholic and Shiite Muslim is a set of moral teachings on one hand and beliefs, including the hereafter on the other hand. When we combine the two categories of ethics and the Hereafter, we find a meaningful relationship between them in several aspect. It is true that the hereafter in Shi'a differs in many respects from the hereafter in Christianity, but there are some things in common, including the resurrection of the dead, the judgment of the deeds, the calculation, and so on. This leads us to share some insights into the relationship between morality and the hereafter in these two religions. This dissertation seeks to explain the relationship between ethics and the hereafter in the two religions by means of libraries, documentary studies, and content analysis. Finally, what has been learned from this study is that in both religions, the hereafter has an impact on the hereafter in three areas of meaning, motivation, and end. In the sense that the meaning of some ethical propositions depends on the existence of the hereafter; the hereafter has the function of motivating the individual to live ethically, and ultimately that the hereafter ends the individual's moral action in this world.اخلاقیات و تعالیم اخلاقی بخش عمدهای از محتوای ادیان اعم از الهی و غیر الهی را در بر میگیرند. این موضوع در ادیان ابراهیمی به ویژه اسلام و مسیحیت جنبه بسیار پررنگی دارد. آنچه پیش روی یک فرد مسلمان شیعی و مسیحی کاتولیک قرار دارد از یک سو مجموعهای از تعالیم و آموزههای اخلاقی و از طرف دیگر باور به آموزههایی دیگر از جمله آخرت است. وقتی این دو مقوله یعنی اخلاق و آخرت را در کنار هم قرار میدهیم، از چند جنبه به رابطه معناداری میان آنها پی میبریم. درست است که آخرت در شیعه با آخرت در مسیحیت از جهات متعددهای متفاوت است اما برخی امور از جمله معاد مردگان، داوری اعمال، محاسبه و... میان آنها مشترک است. همین امر سبب میشود تا ما را به اشتراکاتی در خصوص رابطۀ اخلاق و آخرت در این دو مذهب سوق دهد. این رساله در پی تبیین رابطه اخلاق و آخرت در این دو مذهب به روش کتابخانهای، مطالعۀ اسناد و تحلیل محتوا است. نهایتاً آنچه از تحقیق در این خصوص به دست آمد این است که در هر دو مذهب، آخرت در سه حوزه معنا، انگیزه و غایتبخشی بر آخرت تأثیر دارد. به این معنا که معناداری برخی از گزارههای اخلاقی به وجود آخرت بستگی دارد؛ همچنین آخرت کارکرد انگیزهبخشی به فرد برای زیست اخلاقی دارد و نهایتاً اینکه آخرت به فعل اخلاقی فرد در دنیا غایت میبخشد.سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱112620180622An analysis Comparative meanings Waiting In the poem of "allameh-jashi" and "lotfalibeyk-azar-bigdeli"واکاوی تطبیقی مضامین انتظار در شعر «علّامه جشی» و «لطفعلیبیک آذر بیگدلی»115140141552FAمجید محمدی--ایمان قنبری اقدم--مهران معصومی--Journal Article20211211Mahdism as one of the roots Main of Shia dedicated Notable part From Religious literature. Commitment to This topic caused To the poets in two Persian and Arabic literature to leave Valuable Works in the area of Committed literature. "allameh-jashi" and "lotfalibeyk-azar-bigdeli" are committed poets That formed A lot of theirs Poetry Court Religious quotes. in this research In the first step Accordingly the Target of Comparative Literature According to American School That Emphasizes On Aesthetic Studies Interdisciplinary Intercultural Features This theory Gone forward Aiming to express Similarities and differences Poetic of them The method Comparative and Analytical Referring to Evidence of Poems by these two poets We are investigating These themes. Findings of this study It expresses it That's the two poets Shared topics Like: recognition the Imam as the final Divine authority expectation issue Utopia The world of justice The spread of cruelty at the end of timeNecessity of Existence the Divine authority Answer to two important questions In the field of Mahdism And stuff like that. In the meantime Differences like: Imam's birthday The necessity of having a divine leader The Antichrist Nabib And naming the Imam It has a special effect to it. results show that jashis poems Because of the creation of beautiful literary images And varied themes And also enjoying Some Quranic and narrative themes has A more prominent representation Than "azar-bigdeli" And it has had a greater impact on the audience.مهدویت به عنوان یکی از بُنمایههای اصلی اعتقادی شیعه، بخش قابل توجهی از ادبیات دینی را به خود اختصاص داده است؛ التزام به این مسئله سبب شده است تا شاعران در دو ادبیات فارسی و عربی آثاری گرانسنگ را بر تارک ادبیات متعّهد بر جای گذارند. «علّامه جشی قطیفی» و «لطفعلی بیک آذر بیگدلی» از شاعران متعهّدی هستند که بخش زیادی از دیوان آنان را قصاید دینی تشکیل داده است. در این پژوهش، نخست بنابر جایگاه و رسالت ادبیّات تطبیقی، بر بنیان دیدگاههای مکتب آمریکایی، که تأکید بر مطالعات زیباشناختی، میان رشتهای و بینافرهنگی از ویژگیهای برجستۀ این نظریه است، پیش رفته و با هدف بیان وجوه شباهتها و تفاوتهای شعری آنان و به روش تطبیقی_ تحلیلی با استناد به شواهدی از اشعار این دو شاعر، به بررسی این مضامین پرداختهایم. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که این دو شاعر، دارای مباحث مشترکی همچون؛ شناخت امام به عنوان آخرین حجت الهی، مسئله انتظار، مدینه فاضله، جهان عدالتمحور مهدوی، شیوع ظلم در آخرالزمان، لزوم وجود حجّت الهی، پاسخ به دو شبهۀ مهم در زمینۀ مهدویت مسائلی از این دست هستند. در این میان افتراقاتی همچون؛ میلاد امام، ضرورت وجود پیشوای الهی، نابودی دجّال و نام گزاری امام ، جلوهای خاصّ به شعر آنان بخشیده است. نتایج نشان میدهد که اشعار مهدوی علّامه، به سبب خلق تصاویر ادبی زیبا و مضامین متنوّع و نیز بهرهگیری از برخی مضامین روایی و قرآنی ، نمود برجستهتری نسبت به اشعار آذر بیگدلی داشته و از تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطب برخوردار بودهاست.