سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱143420210923Titus Burckhardt's epistemological basis for Islamic art and critique of Oleg Grabar's attitudeمبنای معرفت شناختی تیتوس بورکهارت درباره هنر اسلامی و نقد نگرش الگ گرابار728146232FAسیدرضی موسویدانشیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20220310One of the serious questions in the field of Islamic art is whether Islamic art is an art without mystery, secular, decorative, and only the art of Muslims and Islamic lands that have been influenced by other lands, and the term Islamic art is just a label to divide. And is the distinction between Muslim art and the art of other lands considered, or is Islamic art a cryptic, meaningful, legal and interpretable art that derives from the epistemology, ontology and cosmology of Islam? Titus Burckhardt believes that despite the fact that Muslims have taken art from other neighboring civilizations in form, technique, and style, they have taken possession of that form and style and turned it into a new art based on epistemology. And have made their own mental geometry. In this regard, Burckhardt's thought stands in the way of those art historians such as Grabar, who consider Islamic art to be merely the art of Muslims and without any particular Islamic aspect or character. Burckhardt believes that the teachings of the Holy Prophet (PBUH) led to the establishment and formation of Islamic civilization and Muslims have contributed to the development and completion of this civilization and based on the Qur'anic and prophetic teachings, have formed art that is compatible with Islamic teachings and limited to thought and Lived Muslims.یکی از پرسشهای جدی در عرصه هنر اسلامی این است که آیا هنر اسلامی، هنری بدون راز و رمز، دنیوی، تزئینی، غیرحکمی و صرفاً هنر مسلمانان و سرزمینهای اسلامی است که متأثر از دیگر سرزمینها بوده است و اصطلاح هنر اسلامی تنها یک برچسب برای تقسیمبندی و تفکیک میان هنر مسلمانان با هنر دیگر سرزمینها تلقی میگردد یا اینکه هنر اسلامی، هنری رمزگرا، معنادار، حکمی و تأویلپذیر است که برآمده از معرفتشناسی، هستیشناسی و جهانشناسی اسلام است؟ تیتوس بورکهارت بر این باور است که علیرغم اینکه در فرم، تکنیک و اسلوب، مسلمانان هنر را از دیگر تمدنهای همجوار گرفتهاند، اما آن فرم و اسلوب را پس از تغییر، تصاحب و مال خود کرده و از آن هنری جدید، مبتنی بر معرفتشناسی و هندسه ذهنی خود ساختهاند. در این مسئله، اندیشه بورکهارت در مقابل آن دسته از مورخان هنر همچون الگ گرابار قرار دارد که هنر اسلامی را صرفاً هنر مسلمانان و بدون هیچگونه وجه و خصوصیت خاص اسلامی میداند. بورکهارت معتقد است که تعالیم پیامبر اکرم6 موجب تأسیس و شکلگیری تمدن اسلامی گردید و مسلمانان در تدوین و تکمیل این تمدن سهم داشتهاند و براساس آموزههای قرآنی و نبوی، هنری را شکل دادهاند که با آموزههای اسلامی سازگاری داشته و منحصر به تفکر و زیسته مسلمانان است.https://asreadineh.sinaweb.net/article_146232_a5eeded94db1da4d92f36963c8acf710.pdfسیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱143420210923The role of training traditional artists in the artistic experience of the waiting periodنقش تربیت هنرمندان سنتی در تجربه هنری دوره انتظار2950146233FAسیده مریم ایزدی دهکردیاستادیار گروه معارف دانشگاه هنر اصفهان، ایرانJournal Article20220310Since the creator of the work of art has a significant role in the formation of works of art and the work of art is derived from the inner experience of the artist and the result of his feelings, emotions, imagination & thinking; Therefore, in this article, based on documentary studies and descriptive-analytical method, an attempt is made to answer the question: "What is the place of the role of education in the artistic experience of traditional artists in the waiting period?" Belief in the principles of teacher training can have a significant impact on his artistic experience and lead to the creation of worthy works. The creation of works of art is based only on the lifestyle and experience of the artist in which the role of education is prominent, and despite the inner love and extensive knowledge in the artist's artistic experience, traditional works of art enjoy a special sanctity while waiting. Because the element of expectation and belief in emergence has an important place in the individual and social life of Muslims. The effectiveness of waiting and believing in the advent of Imam Mahdi (as) has various dimensions in the political, social, moral, educational and psychological fields in people's lives; This category has a very important place in art. Considering that the current Iranian society depends on traditional art and the issue of respect for the teacher and the position of the student teacher is properly established, based on this position can play a very important role in educating students. In the waiting period.از آنجا که آفریننده اثر هنری، در مراحل شکلگیری آثار هنری نقش بارزی دارد و اثر هنری برگرفته از تجربه درونی هنرمند و حاصل احساس، عاطفه، تخیل و تفکر اوست؛ لذا در این نوشتار، تلاش است برپایه مطالعات اسنادی و با رهیافتی توصیفی _ تاریخی به این پرسش پاسخ دهد که «در دوره انتظار نقش تربیت در تجربه هنری هنرمندان سنتی چه جایگاهی دارد؟» اعتقاد به رعایت اصول تربیت استاد میتواند در تجربه هنری او تأثیر بهسزایی داشته باشد و سبب خلق آثار شایسته شود. خلق و آفرینش آثار هنری، تنها مبتنی بر سبکی از زندگی و تجربهای از هنرمند است که نقش تربیت در آن پررنگ است و باوجود دلدادگی درونی و معرفت گسترده در تجربه هنری هنرمند، آثار هنر سنتی در دوران انتظار از قداست خاصی برخوردار میشوند. از آنجا که عنصر انتظار و اعتقاد به ظهور در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان از جایگاه مهمی برخوردار است. تأثیرگذاری انتظار و اعتقاد به ظهور امام عصر4 ابعاد مختلفی در عرصههای سیاسی و اجتماعی و اخلاقی و تربیتی و روانی زندگی مردم، را به خود اختصاص میدهد؛ این مقوله جایگاه بسیار مهمی در هنر به خود اختصاص داده است با توجه به اینکه جامعه کنونی ایران به هنر سنتی وابسته است و موضوع احترام به استاد و جایگاه استاد شاگردی به طور شایسته برقرار است. بر این اساس این مقام میتواند نقش بسیار مهمی در تربیت شاگرد دوران انتظار داشته باشد.https://asreadineh.sinaweb.net/article_146233_4081eda85773d078d4ebfac0329495fe.pdfسیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱143420210923The role of waiting culture in strengthening social capitalنقش فرهنگ انتظار در تقویت سرمایه اجتماعی5176146234FAمحمود ملکیرادعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، ایرانحسین حسنزادهعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، ایرانJournal Article20220310Social capital is one of the most important areas of capital. Various religious, value, moral, cultural, political, social and economic factors play a role in deepening and expanding social capital. Social components are one of the important factors. From the perspective of sociologists, elements such as: communication and social relations, public trust, cooperation and assistance, solidarity and social cohesion, etc. are considered as the main components of social capital and its pillars; In such a way that the identity of the social system is formed and becomes dynamic and flourishing. The culture of waiting, in addition to its function in the individual spheres, also plays a significant role in the social spheres. Deepening and consolidating social capital is one of them and therefore it can have appropriate functions.<br />Leading exploratory research, which is a kind of exploratory research with the method of qualitative analysis and data collection tools in the existing documents through the library, has examined the "role of waiting culture in strengthening social capital" and while explaining key concepts, has answered this question: What role does the culture of expectation play in strengthening social capital? One of the most important findings and innovations of this article is to explain the functions of the culture of waiting to strengthen and deepen social capital with emphasis on social components, and in this regard the role of three components: Social relations have been discussed with emphasis on their role in strengthening social capital.سرمایه اجتماعی (social capital)یکی از عرصههای مهم سرمایه محسوب میشود. عوامل مختلف اعتقادی، ارزشی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در تعمیق و گسترش سرمایه اجتماعی نقش دارد. مؤلفههای اجتماعی یکی از عوامل مهم آن بهشمار میرود. از منظر جامعهشناسان عناصری چون: ارتباطات و روابط اجتماعی، اعتماد عمومی، همکاری و همیاری، همبستگی و انسجام اجتماعی و... از مقومات اصلی سرمایه اجتماعی و از ارکان آن بهحساب میآیند؛ بهگونهای که با آنها هویت نظام اجتماعی شکل میگیرد و پویا و شکوفا میشود. فرهنگ انتظار علاوه بر کارکردش در حوزههای فردی در حوزههای اجتماعی نیز نقش پررنگی دارد. تعمیق و تحکیم سرمایه اجتماعی یکی از آنهاست و از این جهت میتواند کارکردهای مناسبی را بهدنبال داشته باشد. پژوهش پیشرو که از نوع تحقیقات اکتشافی است با روش تحلیل کیفی و با ابزار گردآوری اطلاعات در اسناد موجود از طریق کتابخانه«نقش فرهنگ انتظار در تقویت سرمایه اجتماعی» را مورد بررسی قرار داده و ضمن تبیین مفاهیم کلیدی، به این سؤال پاسخ داده استکه: فرهنگ انتظار چه نقشی در تقویت سرمایه اجتماعی دارد؟ از مهمترین یافتهها و نوآوریهای این مقاله تبیین کارکردهای فرهنگ انتظار برای تقویت و تعمیق سرمایه اجتماعی با تأکید بر مؤلفههای اجتماعی است و در این خصوص از نقش سه مؤلفه: 1. نظم و انضباط اجتماعی؛ 2. اتحاد و انسجام اجتماعی؛ 3. پیوندها و روابط اجتماعی با تأکید بر نقش آنها در تقویت سرمایه اجتماعی گفتگو شده است.https://asreadineh.sinaweb.net/article_146234_fe58f445cc056808a3fd936ba58ae4e9.pdfسیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱143420210923Reread the dramatic aspects of Zootopia animation based on double contrastsبازخوانی وجوه نمایشی انیمیشن زوتوپیا براساس تقابلهای دوگانه7792146235FAحمید تلخابیاستادیار مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه قم، ایرانJournal Article20220310The concept of dual confrontations from Plato to Derrida's deconstructionist approach has been the dominant framework of the Western philosophical system. As in Islamic philosophy, this argument is presented with Sadra's view as skeptical opposition, and in mysticism, paradoxical opposition, such as unity in plurality, plurality in unity, is discussed. Contrasting perspective is used in various fields, especially in works of art and drama. This article tries to examine the contrast in the dramatic elements of Zootopia animation. Zootopia animation narrates the story of utopia with a confrontational look, which, regardless of its adaptation or non-adaptation to the utopia in Islamic and Shiite culture, the contrasts of this work have made the audience more dramatic and more connected. And it can be used more in creating dramatic works, especially Mahdavi works.مفهوم تقابلهای دوگانه از افلاطون تا رویکرد واسازی دریدا، چارچوب غالب نظام فلسفی غرب بوده است. همچنانکه در فلسفه اسلامی این بحث با نگاه صدرایی تحت عنوان تقابل تشکیکی مطرح میشود و در عرفان از تقابل پارادوکسیکال، نظیر وحدت در کثرت، کثرت در وحدت سخن به میان میآید. نگاه تقابلی در حوزههای مختلف بهخصوص در آثار هنری و نمایشی کاربرد دارد که این مقاله تلاش میکند تقابل در عناصر نمایشی انیمیشن زوتوپیا را مورد بررسی قرار دهد. انیمیشن زوتوپیا با نگاه تقابلی، قصۀ آرمانشهری را روایت میکند که فارغ از انطباق یا عدم انطباق آن با مدینه فاضله در فرهنگ اسلامی و شیعی، تقابلهای این اثر موجب نمایشیتر شدن و ارتباط بیشتر مخاطب شده است و میتوان در خلق آثار نمایشی، به ویژه آثار مهدوی از آن بهرۀبیشتری برد.https://asreadineh.sinaweb.net/article_146235_373c30dae5865c73d523126e5c7e41af.pdfسیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱143420210923Semiotics of the post-apocalyptic genre Take a look at the movies in Ellie and The Duneنشانهشناسی ژانر پساآخرالزمانی با نگاهی به فیلمهای کتاب اِلی و تلماسه93122146236FAعلی رضایی آدریانیکارشناسارشد تهیهکنندگی از دانشکده صداوسیمای شعبه قم، ایرانسیدرضی موسویدانشیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20220310The post-apocalyptic genre is sub-apocalyptic. Such films deal with the events after the horrific catastrophes of the end of the world. Among the post-apocalyptic films, the two films of the book Eli and The Dune have a distinctive feature ten years apart. This feature is a clear religious symbol in these two films. Eli's book has direct Christian signs and The Dune has direct Shiite signs. These two films, along with religious symbols, have obvious distortions in the subject of salvation and the promise of religions. This article examines the capacities of the post-apocalyptic genre and the limitations of this genre by examining the signs of the orthodoxy of these two films.ژانر پساآخرالزمانی زیر ژانر آخرالزمانی است. اینگونه فیلمها به رویدادهای پس از فجایع هولناک پایان دنیا میپردازد. در میان فیلمهای پساآخرالزمانی، دو فیلم کتاب اِلی و تلماسه به فاصله دهساله ویژگی بارزی دارند. این ویژگی نشانههای آشکار مذهبی در این دو فیلم است. کتاب اِلی نشانههای مستقیم مسیحی و تلماسه نشانههای مستقیم شیعی دارد. این دو فیلم در کنار نشانههای دینی، دچار تحریفهای آشکار در موضوع نجات و موعود ادیان هستند. این مقاله با بررسی نشانههای موعودگرایی این دو فیلم، ظرفیتهای ژانر پساآخرالزمانی و محدودیتهای این ژانر را بررسی کرده است.https://asreadineh.sinaweb.net/article_146236_4d34768eabf58439fe49fc238d551c1a.pdfسیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱143420210923A look at the literary style of "Mohammad Nasir Isfahani" in "Mahdavi Praise"نگاهی به سبک ادبی «محمدنصیر اصفهانی» در «مدحیۀ مهدوی»123144146238FAاعظم محمودیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان تهران، ایرانJournal Article20220310Literary style is a way to represent the characteristics, beliefs and temperaments of a writer; And one of the approaches of literary stylistics is to study the intellectual, psychological and social motivations effective in selecting the linguistic structures of a literary work. This research tries to study the effective components in creating the literary style of one of the Arabic poems of Mohammad Nasir Isfahani with a descriptive-analytical approach; One of the poets of the twelfth century AH, About the praise of Imam Mahdi (pbuh) and determine their reflection in his linguistic structures. The results show that the poet adheres to Shiite beliefs; Prevalence of these ideas during his lifetime; Special devotion to Imam Mahdi (pbuh), Being a medico; Separation of companions and living in exile are among the factors shaping the structure of this eulogy and he has used the artistic tools of the word to conceptualize this poem and by creating theological proportions, she has expressed her desired concept in a glorious way.سبک ادبی راهی است برای بازنمایی ویژگیها، باورها و خلقیات ادیب؛ و یکی از رویکردهای سبکشناسی ادبی، بررسی انگیزههای فکری، روانی و اجتماعی مؤثر در گزینش ساختارهای زبانی یک اثر ادبی است. این پژوهش سعی دارد با رهیافت توصیفی _ تحلیلی به بررسی مؤلفههای مؤثر در ایجاد سبک ادبی یکی از سرودههی عربی محمدنصیر اصفهانی؛ از ادبای قرن دوازدهم هجری، در مدح امام مهدی4 بپردازد و بازتاب آنها را در ساختارهای زبانی وی مشخص کند. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که پایبندی شاعر به عقاید شیعی و رواج این عقاید در دوران زندگی وی؛ ارادت ویژه به امام مهدی4، طبیب بودن شاعر؛ فراق یاران و بهسر بردن در غربت، از جمله عوامل شکلگیری ساختار این مدحیه است و او برای مفهومسازی این قصیده از ابزارهای هنری کلام بهرهگیری نموده و با آفرینش تناسبات کلامی، مفهوم مورد نظر خویش را به شکلی فاخر بیان کرده است.https://asreadineh.sinaweb.net/article_146238_6407cca6c08ec9939d24fe2e46f68d34.pdf