سیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱102420171222Mahdavi Centers and Global Promotion of Mahdavi Teachings: Challenges and Strategic Imperativesمراکز مهدوی و تبلیغ جهانی آموزههای مهدوی؛ چالشها و بایستههای راهبردی536122905FAنجمه نجمپژوهشگر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعة الزهرا، قم، ایران.حسن ناصرخاکیدانشجوی دکترای مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد تهرانJournal Article20210120Mahdavi centers bear the heavy responsibility for promotion of Mahdavi teachings globally. A fundamental challenge, however, is that the position of Mahdavi teachings and operational planning for its promotion at the international level has not been proportional to the capability of these institutions. The basic question concerns the strategic imperatives on the way toward realization of the prospect and mission of Mahdavi centers in regard to global promotion of Mahdavi teachings. By investigating the narrative and rational foundations, this paper addressed the Principle of Da’wah (‘invitation’) as an influential Islamic principle concerned with International promotion and factors effective on the transformation of the role of Mahdavi centers in the issue of global promotion. It was a qualitative case study with an inductive framework using process tracing regarding the global promotion of Mahdavi teachings in expert institutions relevant to Mahdaviat. In this documentary research in terms of data collection, the Grounded Theory was used for data analysis and presentation of strategic imperatives. By investigating the background conditions in the global promotion of Mahdavi teachings, the research addressed the causal and transforming conditions at Mahdavi centers and extraction of the strategic imperatives to resolve the challenges using the narrative and rational foundations. On that basis, Mahdavi centers should consider the constraints and possibilities resulting from the availability of a global competition in the area of promotion, the notion of power of discourse and administration for realization of the global discourse of Mahdaviat, the ever-increasing role of individuals and non-state institutions in the international scope, and the formation of a network community revolving around the Promised Savior according to the Principle of Da’wah to play an effective role in management of the challenge of weak global Mahdavi discourse.مراکز مهدوی دارای رسالتی گسترده در تبلیغ آموزههای مهدوی در عرصه جهانی هستند. اما یکی از چالشهای مبنایی آن است که جایگاه آموزههای مهدوی و برنامهریزی عملیاتی برای تبلیغ آن در سطح بینالملل، متناسب با قابلیت این نهادها نبوده است. سؤال اساسی آن است که بایستههای راهبردی در مسیر تحقق چشمانداز و ماموریت مراکز مهدوی در عرصه تبلیغ جهانی آموزههای مهدوی چیست؟ در این نگاشت با بررسی مبانی نقلی و عقلیِ «اصل دعوت» به عنوان یکی از اصول اسلامی مؤثر در عرصه تبلیغ بینالمللی، عوامل تأثیرگذار در تحول نقش مراکز مهدوی در مقوله تبلیغ جهانی بیان شده است. این مقاله کیفی و از نوع موردی به صورت ردیابی فرآیند در امر تبلیغ جهانی آموزههای مهدوی در نهادهای تخصصی مربوط به مهدویت بوده که چارچوب آن از نوع استقرایی است. جمعآوری دادهها به روش اسنادی بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها و ارائه بایستههای راهبردی از نظریه مبنایی استفاده شدهاست. این پژوهش با بررسی شرایط زمینهای در تبلیغ جهانی آموزههای مهدوی، برای رفعِ چالش با کمک گرفتن از مبانی نقلی و عقلی، به شرایط علی و تحولبخش در مراکز مهدوی و استخراج بایستههای راهبردی پرداخته است. بر این اساس مراکز مهدوی میبایست مبتنی بر اصل دعوت، به محذورات و مقدورات ناشی از وجود یک رقابت جهانی در عرصه تبلیغ، مفهوم قدرت گفتمانی و تدبیر برای تحقق گفتمان جهانی مهدویت، نقش روزافزون فرد و نهادهای غیردولتی در عرصه بینالمللی و شکلگیری جامعه شبکهای در مبحث منجی موعود توجه کرده و نقش تأثیرگذاری را در مدیریتِ چالشِ ضعف گفتمان جهانی مهدوی ایفا نمایند.https://asreadineh.sinaweb.net/article_122905_c38a3d4949e86715f6db1cd6316d76b2.pdfسیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱102420171222Reviewing and Criticizing Dwight M. Donaldson’s Theory on the Explanation of the Authenticity of Mahdismبررسی و نقد نظریه دوایت.م دونالدسن در تبیین اصالت مهدویت3760122906FAسیدرضی موسوی گیلانیدانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب قممسلم کامیابپژوهشگر پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی انتظار پویاJournal Article20210120The study of Orientalists’ thoughts on the issue of Mahdism studies is of particular importance with regard to its reflections among the Westerners. Dwight M. Donaldson is an orientalist of the contemporary era who became famous for writing and publishing the book of “Shiite Religion”. In the Mahdism part of his book, he made some false judgments. The doubt in the origin of the issue of Mahdism and the appearance of the Imam of the Time is one of these misjudgments.
The present research has defended the Mahdism thought with a descriptive-analytic method while it explains Donaldson’s thought on Mahdism. Among the weaknesses of his research method is the selection of method of historic perspective and the relatively non-valid sources.
Among the criticisms relevant to the content of Donaldson’s words are the study of status of the Qur’an and Hadith in the Mahdism discussions and the validity granted to these two important sources in the explanation of the issue of Mahdism and validity of Ibn Khaldun’s words in the Sunni intellectual system. Moreover, the final section of the current paper points to the review of the issue of Mahdism in Kaysanites and proves that the emergence of Mahdism thought is not influenced by the Kaysanites sect and the injustice of Umayyad era.بررسی افکار مستشرقان در مسئله مهدویتپژوهی با توجه به انعکاس آن در میان غربیان از اهمیت خاصی برخوردار است. دوایت. م دونالدسن از جمله مستشرقین دوران معاصر است که با تالیف کتاب مذهب شیعه به شهرت رسید. وی در بخش مهدویت کتاب خود پارهای از ناداوریها نموده است. تردید در اصل مسئله مهدویت از جمله آنهاست.
پژوهش پیش رو ضمن تبیین اندیشه مهدویت از جانب وی، با روش توصیفی _ تحلیلی به دفاع از اندیشه مهدویت پرداخته است. انتخاب روش تاریخینگری و انتخاب منابع نسبتاً غیرمعتبر از ضعفهای روشی پژوهش وی به حساب میآید.
عدم درک صحیح وی از معارف اسلام و آشنایی ضعیف وی از شیوه تبیین معارف قرآن ،عدم آشنایی با نحوه جمعآوری منابع مکتوب حدیثی شیعی، استناد به کلام ابنخلدون به عنوان نماینده مسلمانان و تأثیر از آری وی از جمله نقدهای محتوایی پژوهش وی به حساب میآید.https://asreadineh.sinaweb.net/article_122906_b903af18b8a746bb2f9540833ce7a7c7.pdfسیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱102420171222Jewish mysticism of Kabbala and apocalypse in Hollywood cinematic filmsعرفان یهودی کابالا و آخرالزمان در فیلمهای سینمایی هالیوود6178122907FAفائزه کریمی مهرکارشناسارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیسیدرضا نقیبالساداتعضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20210120The global economy's owners are mostly Jewish financiers who have authority over many communication fields, including Hollywood cinema. They use communication mechanisms and graceful elements of the film to expand their follow-up. A large part of Hollywood's current productions in the apocalypse and end of the world is focused on the ultimate thinking of Kabbalah and the Zionist system. What is emphasized in this study is what elements of Jewish thought and mysticism (kabbalism) with the apocalypse format is presented to the audience through the use of the attraction of the films production, and how the direct and indirect messages of hidden and non-explicit elements are put into the audience's thinking.
The present research is an exploratory research that explores the challenges of Hollywood movie production in the apocalypse . The method used is Narrative Analysis with Convergent Technique. The population is apocalypse films produced in the last decade.
The results showed that the narration of the apocalypse in the Hollywood cinema is a narrative based on Jewish mysticism and the savior in decline, and also a destructor and a narrative with signs of Kabbalah.صاحبان اقتصاد جهانی، عمدتاً سرمایهداران یهودی مسلکاند که اقتداری بسیاری از زمینههای ارتباطی از جمله سینمای هالیوود را در اختیار دارند. این افراد برای توسعه نفوذ و آیین مورد تبعیت خود، از مکانیزمهای ارتباطی و عناصر پُر جاذبه فیلم استفاده میکنند. بخش بزرگی از تولیدات کنونی هالیوود در حوزه آخرالزمان و پایان دنیا است که عمدتاً معطوف به تفکر آخرالزمانی کابالا و نظام صهیون است. آنچه که در این پژوهش مورد تاکید است؛ این است که چه عناصری از تفکر و عرفان یهودی (کابالیسم) با قالب آخرالزمانی و با استفاده از جاذبههای تولید فیلمهای سینمایی به مخاطب عرضه میشود و چگونه در لابهلای پیامهای مستقیم و صریح عناصر پنهان و غیرصریح در تفکر مخاطب جاگیر میشود.
پژوهش حاضر، پژوهشی اکتشافی است که به کشف چالشهای موجود در عرصه عملکرد فیلمهای سینمای هالیوود در زمینه آخرالزمان است. روش مورد استفاده، روش تحلیل روایت narrative Analyses با تکنیک ترکیبی است. جامعه آماری فیلمهای سینمایی آخرالزمانی تولید شده در یک دهه اخیر است. نتایج نشان داد که روایت موعود در سینمای هالیوود، روایتی مبتنی بر عرفان یهودی و منجیانی میرا است که بعضاً تخریبگر و نشانههایی از تفکر کابالا در آن وجود دارد.https://asreadineh.sinaweb.net/article_122907_9a2ecf98d37a9cd7ccc49ae7cc7e399f.pdfسیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱102420171222The Opportunities and Challenges of Iranian Official Education Textbooks on Mahdaviat: The analysis of the representation of Mahdaviat in the official education textbooks in Iran based on the Islamic Revolution’s benchmark approachفرصتها و چالشهای کتب درسی در موضوع مهدویت؛ تحلیل بازنمایی مهدویت در کتب آموزش رسمی کشور با رویکرد معیار انقلاب اسلامی79102122908FAابراهیم محسنی آهوییدانشجوی دکترای مطالعات ارتباطات و رسانههای نوین دانشگاه وین و محقق ارشد مرکز پژوهشی سیاستهای فضای مجازی دانشگاه تهرانعاطفه خادمیدکترای سیاستگذاری فرهنگیJournal Article20210120The article intends to explain the status of the representation of Mahdaviat as one of the most important part of religious faith of Iranians with a maximum Shia population in the official education textbooks across the country. By using the method of thematic analysis, firstly, we reached the indicators of ‘awaiting society’ and thought of Mahdaviat from the perspectives of the Imams of the Islamic Revolution, Imam Khomeini (as) and the current Supreme Leader of Iran, Ayatollah Ali Khamenei, as two official benchmark approaches on the case. Then, we used the content analysis method to evaluate the textbooks’ contents based on the indicators afforded from the statements and thoughts of these two Imams. The basic question of the research: Is the representation of Mahdaviat in the formal education contents of the Islamic Republic of Iran, in accordance with the viewpoints of the Imams of the Islamic Revolution and thereupon of the official outlook of the Islamic Republic of Iran? The results show that there are some basic drawbacks during the content of these official education contents, both in terms of quantity (given the importance and necessity of the matter) and the approach (due to the benchmark and alignments).مقاله حاضر، با هدفِ نشان دادنِ وضعیت بازنمایی مهدویت به عنوان یکی از مهمترین محورهای اعتقادی در جامعه ایران با جمعیت حداکثر شیعی در کتب آموزشی رسمی کشور تحقیق و تألیف شده است. در فرایند تحقیق، با استفاده از روش تحلیل مضمون، ابتدا شاخصهای جامعه منتظر و اندیشه مهدویت از منظر امامین انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی; و حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی)، به عنوان رویکرد معیار احصاء شده است. سپس، متون کتب درسی بر اساس شاخصهای احصاء شده از بیانات و اندیشههای ایشان، مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. پرسش بنیانی تحقیق این است که آیا در نظام رسمی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، بازنمایی از مهدویت، مطابق با دیدگاههای امام خمینی1 و مقام معظم رهبری و در نتیجه دیدگاه رسمی جمهوری اسلامی ایران است؟ نتایج حاصل از تحلیل نشان میدهد محتوای کتب آموزش رسمی کشور، هم از نظر کمیت (با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع) و هم از نظر کیفیت و رویکرد (با توجه به معیارهای اساسی و تراز) اشکالاتی اساسی دارد.https://asreadineh.sinaweb.net/article_122908_955a1ec1d19dc10b9b6c6402896933d1.pdfسیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱102420171222Analysis of the Inappropriate Art from Nahj al-Balagha's Point of View as an Indicator for Defining the Framework for Art in the New Islamic Civilizationواکاوی هنر ناپسند از دیدگاه نهجالبلاغه به عنوان شاخصی برای تعیین چارچوبهای هنر در تمدن نوین اسلامی103120122909FAمحمد خراسانیزادهدانشجوی دکتری رشته پژوهش هنر گرایش تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشکده هنر دانشگاه شاهدپرویز اقبالیاستادیار گروه ارتباط تصویری دانشکده هنر دانشگاه شاهدJournal Article20210120In order to determine the framework and features of art in the level of new Islamic civilization, it is necessary to have criteria for assessing the extent to which artworks are consistent with Islamic thought and approaches. For this purpose, Imam Ali's (as) text and speech was analyzed in Nahj al-Balaghah so that his view - which is in fact the same Islamic view of the subject - was extracted in the field of art. Given the fact that art and artwork had a limited function in its modern sense at the begining of Islam, eight narratives, which have clearly looked at the domains of inappropriate art, were counted. Four groups were categorized to serve as an indicator for defining the framework of art in new Islamic civilization. The four groups are: art as a means of arrogance, deceitful and misleading art, art based on worldliness, and ultimately the art of sin. If we look at the works that are nowadays presented as Islamic art, perhaps some of them are inappropriate art works. In this way, a new way of promoting the content of Islamic art and revealing the norms of art in new Islamic civilization can be discovered.به منظور تعیین چارچوب و ویژگیهای هنر در تراز تمدن نوین اسلامی، لازم است معیارها و ملاکهایی برای سنجش میزان همخوانی آثار هنری با اندیشهها و رویکردهای اسلامی وجود داشته باشد. هدف اصلی این پژوهش یافتن «نبایدهای هنر» در تمدن نوین اسلامی است و سؤال اصلیاش این است که کدام نوع از هنرها در نگاه امام علی7 مورد مذمت واقع شده و در تمدن نوین اسلامی نباید به آنها پرداخته شود؟ به همین منظور، گفتار و نوشتار امام علی7 در نهجالبلاغه مورد واکاوی قرار گرفت تا نگاه ایشان _ که در واقع همان نگاه اسلام به موضوعات است_ در زمینه هنر استخراج گردد. با عنایت به اینکه هنر و آثار هنری به مفهوم امروزیاش در صدر اسلام کارکرد محدودی داشته است، با روش توصیفی و با تحلیل کلام ایشان، هشت روایت که مشخصاً با نگاه سلبی به حیطههای هنر ناپسند و مذموم پرداخته بود، احصا شد و در چهار گروه، دستهبندی گردید تا به عنوان شاخصی برای تعیین چارچوبهای هنر در تمدن نوین اسلامی مورد بهرهبرداری قرار گیرد. این چهار گروه هنر مذموم و ناپسند عبارتند از هنر به مثابه ابزار تکبر و فخرفروشی، هنر فریبدهنده و گمراهکننده، هنر مبتنی بر دنیاطلبی و نهایتاً هنر عامل گناه و هوسرانی. چنانچه با معیار اجتناب از هنرِ نکوهششده توسط حضرت امام علی7 به آثاری که امروزه ذیل هنر اسلامی مطرح شدهاند، بنگریم، شاید بخشی از آنها جزو آثار هنری مذموم قرار گیرند و با این روش میتوان باب تازهای در تعالی محتوای هنر اسلامی و احصای هنجارهای هنر در تمدن نوین اسلامی گشود.https://asreadineh.sinaweb.net/article_122909_3626f8b7f48895488d8764c3c869df42.pdfسیدمسعود پورسیدآقاییعصر آدینه۲۵۸۸-۳۲۹۱102420171222The meaningful relationship between the thought of Mahdaviiat and the style of the Entezar poetryرابطۀ معنادار اندیشۀ مهدویّت و سبک شعر انتظار121142122910FAحسن دلبریاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواریفریبا مهریدانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20210120The doctrine of Mahdaviiat in recent years has become so common in various levels and layers of society that almost in the poetry collection of all the commited poets you can find the theme of the Mowood subject. The dominant thinking on these poems has a meaningful knitting with the style of the Entezar poem. The purpose of this paper is to look at this relationship by looking at the literary style features of the Entezar. In this regard, the main issue of the paper is that, in Entezar poetry, due to its ideal nature, words with ideological load are included, which, because of their high frequency, abecome the features of the style of this type of poem. The research method is librarian based on the layer stylistics approach. The main body of the paper consists of the study of a number of Entezar poems of contemporary poets from the view point of the relationship between the subjective ideology of the author and the layers of the style of his poetry. In conclusion, the result is that in contemporary Entezar poetry, there is a meaningful relationship between the ideological layer of Mahdavi poetry style and the various layers of phonetic, lexical, syntactic and rhetorical, as there are for other linguistic forms of literary work.دکترین مهدویت در سالهای اخیر بهگونهای در سطوح و لایههای مختلف جامعه فراگیر شدهاست که تقریباً در مجموعه شعر تمام شاعران متعهّد میتوان سرودهای با موضوع موعود سراغ گرفت. تفکّر حاکم بر این سرودهها گرهخوردگی معناداری با سبک شعر انتظار دارد. هدف این مقاله آن است که با بررسی ویژگیهای سبکی نوع ادبی انتظار، به این ارتباط معنادار بپردازد. در این راستا مسئلۀ اصلی مقاله این است که در شعر انتظار به دلیل ماهیت آرمانی آن، واژههایی با بار ایدئولوژیک ورود میکنند که به دلیل بسامد بالا جزو ویژگی های سبکی این نوع شعر میشوند. روش تحقیق به صورت کتابخانهای و با تکیه بر رویکرد سبکشناسی لایهای است. بدنۀ اصلی مقاله را بررسی تعدادی از سرودههای انتظار شاعران معاصر، از منظر رابطۀ ایدئولوژی ذهنی صاحب اثر با لایههای سبکی شعر او تشکیل میدهد و در پایان این نتیجه حاصل میشود که در شعر انتظار معاصر،گرهخوردگی معناداری میان لایۀ ایدئولوژیک سبک شعر مهدوی و لایههای مختلف آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی، به مثابۀ دیگر لایههای سبکی اثر ادبی وجود دارد.https://asreadineh.sinaweb.net/article_122910_5c75687abb70c5653e61afda7c7f44fc.pdf