2024-03-29T15:04:30Z
https://asreadineh.sinaweb.net/?_action=export&rf=summon&issue=16798
عصر آدینه
۲۵۸۸-۳۲۹۱
۲۵۸۸-۳۲۹۱
1397
11
28
چگونگی تجلی مضامین مهدوی و عدالتخواهانه در درام
حمید
تلخابی
در درام و اثر نمایشی زمانی که رویداد معین با کنش و انتخاب شخصیت همراه میشود، کردار ساختار مییابد و معنا متجلی میشود. یکی از مهمترین معانی در اثر نمایشی، مفهوم عدالت است که با سایر مفاهیم دینی و اخلاقی مرتبط است. از سوی دیگر، ظهور موعود و اقامۀ عدل، از مهمترین باورهای ملتهای مختلف جهان به شمار میآید که در تفکر شیعی، ظهور حضرت مهدی4 (در کنار واقعۀ عاشورا)، بنیادیترین باور را شکل میدهد و در بالاترین مرتبه عدالت آشکار میشود. از این رو این مقاله به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که مضامین مهدوی و عدالتخواهانه، چگونه در درام متجلی میشود؟ نتایج برآمده از پژوهش نشان میدهد آثار نمایشی با محوریت ظهور را نباید منحصر در یک تقسیمبندی خاص قرار داد. لذا در یک نگاه گستردهتر، زمانی که معنای عدالت با کنش و انتخاب شخصیت در رویداد معین یک کلِ منسجم و یکپارچهای را ایجاد کند، به همان میزان با همدلی و برانگیختن احساس تماشاگر، مضامین مهدوی و ظهور موعود متجلی میشود.
مضامین مهدوی
عدالت
انتخاب شخصیت
درام
2018
12
22
7
26
https://asreadineh.sinaweb.net/article_122516_5e790d83220933e82255f8468505804b.pdf
عصر آدینه
۲۵۸۸-۳۲۹۱
۲۵۸۸-۳۲۹۱
1397
11
28
ظرفیتسنجی پژوهشهای مهدوی با رویکرد تطورشناسی و آسیبشناسی
حسین
الهینژاد
مهدویتپژوهی به عنوان حوزه مطالعاتی در بستر تاریخ دچار فراز و فرود مختلف اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی شده است. جهت بررسی و تحلیل این فراز و فرود تاریخی که در قالب فرصتها و چالشها خودنمائی میکند نیاز به در افکندن بحث تطورشناسی و آسیبشناسی در قالب طرح ظرفیتسنجی مهدویتپژوهی میباشد. گر چه در حوزه ظرفیتسنجی مهدویتپژوهی حوزههای مختلفی نظیر ظرفیتسنجی آموزشی مهدویتپژوهی و ظرفیتسنجی پژوهشی مهدویتپژوهی و ظرفیتسنجی فرهنگی مهدویتپژوهی و... مطرح است ولی در این نوشتار تنها به ظرفیتسنجی پژوهشهای مهدوی با رویکرد تطورشناسی و آسیبشناسی پرداخته میشود و نیز گرچه در حوزه مهدویتپژوهی خاستگاه و عزیمتهای مختلف اجتماعی _ تاریخی مطرح است ولی در اینجا تنها به دو عزیمت مهم اجتماعی _ تاریخی یعنی «عصر حضور ائمه تا پایان غیبت صغرا» و «غیبت کبرا تا پایان قرن سیزدهم، مصادف با آغاز هجرت میرزای شیرازی» توجه میشود و همچنین با دو دلیل میتوان ضروری بودن این بحث را مستندسازی نمود: 1. راستآزمائی و واقعنمائی مسائل مهدویتپژوهی، متفرع بر طرح ظرفیتسنجی مهدویتپژوهی است؛ 2. تطورشناسی و آسیبشناسی مهدویتپژوهی مبتنی بر ظرفیتسنجی مهدویتپژوهی است. بر این اساس در این نوشتار ابتدا به ظرفیتشناسی پژوهشهای مهدوی در قالب تطورشناسی و بعد به کیفیتشناسی پژوهشهای مهدوی در قالب آسیبشناسی مبادرت میشود.
مهدویتپژوهی
ظرفیتسنجی
تطورشناسی
آسیبشناسی
پژوهشهای مهدوی
2018
12
22
27
58
https://asreadineh.sinaweb.net/article_122517_0a4e129298bc346dfd86d6636c459983.pdf
عصر آدینه
۲۵۸۸-۳۲۹۱
۲۵۸۸-۳۲۹۱
1397
11
28
بازخوانی موعودگرایانه هنر طراحی شهرهای اساطیری ایران باستان (مطالعه موردی ورجمکرد و گنگ دژ)
نسا
اسماعیلی
حسن
ستاری ساربانقلی
آرش
ثقفی اصل
اسدالله
شفیعزاده
شماری از ادیان برآنند که سرانجام مردی ظهور میکند که با رسالتی الهی، انسانها را از تاریکی و ظلم و گمراهی و گناهکاری میرهاند و برای زمین و زمینیان خوشبختی و خیر میآورد. در متون ایران پیش از اسلام _ اوستایی و پهلوی _ نیز اشارات مستقیمی به منجیان و سودبخشندگان شده است و از طرفی نیز فرشکرد یا نوسازی جهان توسط منجیان و براساس متون ایران باستان، از اولین دو شهر اسطورهای _ آرمانی، یعنی ورجمکرد و گنگ دژ شروع میشود. پس این مسئله حادث میگردد که اگر اندیشه آرمانشهرگرایانه در بطن اندیشه موعودگرایانه ایران باستان شکل گرفته باشد، آیا میتوان گفت که بازخوانی اصول و مفاهیم کالبدی، اجتماعی و معنایی آرمانشهرهای اساطیری، میتواند دریچهای برای وصول به اصول و مفاهیم شهرهای موعودگرایانه نیز باشد؟ در پژوهش پیش رو، روش تحقیق کلی، به صورت توصیفی و تحلیلی، و همچنین تاریخی و برمبنای مطالعات کتابخانهای بوده است. مطالعه موردی نیز در این پژوهش بر دو مورد از آرمانشهرهای اساطیری ایران پیش از اسلام ورجمکرد و گنگ دژ استوار بوده است. در پژوهش پیش رو به ارتباط بین اندیشه موعودگرایانه و اندیشه آرمانشهرخواهی در ایران باستان پرداخته شده است. بازخوانی مفاهیم سهگانه فرم، اجتماع و معنا در شهرهای اسطورهای ایران باستان با محوریت ورجمکرد و گنگ دژ بیانگر روایت و خواستگاهی معنایی در مورد موعود بوده است. نتایج تحقیق بیانگر حضور معانی و مفاهیم موعودگرایانه در هنر طراحی شهرهای اساطیری ایران باستان با محوریت ورجمکرد و گنگ دژ دارد. دستاوردهای حاصل از تحقیق میتواند در بازخوانی موعودگرایانه در هنر طراحی شهرهای اساطیری تمدنهای باستانی کاربرد داشته باشد.
موعودگرایی
طراحی شهری
آرمانشهر
آرمانشهرهای اساطیری
گاتها
ایران باستان
ورجمکرد
گنگ دژ
2018
12
22
59
78
https://asreadineh.sinaweb.net/article_122518_36a1861067ba0387e017fbe20a4ff249.pdf
عصر آدینه
۲۵۸۸-۳۲۹۱
۲۵۸۸-۳۲۹۱
1397
11
28
مطالعه تحلیلی ویژگی و وجوه زیباییشناختی آثار حسین دستخوش همدانی(نقاش مکتب قهوهخانهای)
سیدرضا
حسینی
کریم
زارعی
نقاشی قهوهخانهای در اواخر دوره قاجاریه و جنبش مشروطیت با درونمایه رزمی، بزمی و مذهبی، به دست هنرمندانی مکتب ندیده در قهوهخانهها شکل گرفت. یکی از هنرمندان این مکتب «حسین دستخوش همدانی» است که علاوه بر نقاشی قهوهخانهای با موضوعات حماسی و مذهبی، در زمینههای مختلفی نیز نظیر پرده درویشی به خلق اثر پرداخته و بهعنوان یکی از سرآمدان آن در این حوزه بدل شده است. هدف از این پژوهش بررسی سیر فعالیت هنری، معرفی هنرمند و تبیین وجوه زیبایی شناختی، ترکیب، فرم و رنگ در آثار حسین دستخوش همدانی میباشد. سؤالات اصلی پژوهش عبارتند از: 1.ویژگی و وجوه زیباییشناختی آثار نقاشی قهوهخانهای حسین دستخوش همدانی چیست؟ 2.وجوه افتراق آثار این هنرمند با سایر نقاشان مکتب قهوهخانهای کدمند؟ این پژوهش به شیوۀ توصیفی تحلیلی بامطالعه تطبیقی انجامشده و برای جمعآوری اطلاعات موردنیاز از روش اسنادی کتابخانهای و میدانی با مشاهده آثار ، مصاحبه و عکاسی از اصل تابلوها استفاده گردیده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که تجربیات متفاوت هنرمند در حوزههای دیگر نقاشی، در ارتقای سطح کیفی، بصری، تکنیکی و محتوایی آثار نقاشی مکتب قهوهخانهای وی تأثیری مثبت داشته و بیشترین تأثیر هنرمند از سبککاری مرحوم مدبر بوده است. از وجوه زیبایی شناختی آثار وی نیز توجه به معماری و تزیینات آن و در نظر گرفتن اصل زیبایی در خلق آثار، با پرهیز از خونریزی و وارد نمودن اغراض و احساسات شخصی در پرداخت چهرهها است. همچنین از وجوه تمایز آثار دستخوش نیز ایجاد نوعی تعادل میان خیالیسازی و واقعیت سازی و پرهیز از غلطسازی است.
نقاشیقهوهخانهاى
حسین دستخوش همدانی
موضوعات حماسی و مذهبی
پرده درویشی
وجوه زیباییشناختی
2018
12
22
79
108
https://asreadineh.sinaweb.net/article_122523_cddb11adc80f46e19a48b2496e16c1bf.pdf
عصر آدینه
۲۵۸۸-۳۲۹۱
۲۵۸۸-۳۲۹۱
1397
11
28
تحلیل تلفیق مفهومی نور و جلوههای نوری حضرت قائم با تکیه بر آیات قرآن
صالح
قنادی
نسیم سادات
مرتضوی
تلفیق مفهومی از چارچوبهای معناشناسی است که بر پیدایش و تبیین مفهوم یا ساختار نوظهور تأکید دارد. در این پژوهش تلاش بر این است که با استفاده از نظریه تلفیق مفهومی، نور و جلوههای نوری حضرت قائم4 با رویکرد قرآنبنیان مورد بررسی قرار گیرد. پس از تحلیل دادههای پژوهش در چارچوب نظریه تلفیق مفهومی مشخص شد که واژههای نور، فجر، انهار، بروج و خُنَّس در پرتو تأویلات احادیثی ذیل آیات قرآن که برای حضرت قائم4 به کار برده شده است، دارای سه تناسب در کارکرد، مقام و حقیقت هستند؛ به این معنا که کارکرد آنها نمادی از حیات و حرکت است که با نورانیت هرچند خُنَّسگونه حضرت قائم4، زدودن تاریکیها و ظلمتها اتفاق میافتد و جهان هستی به حرکت و پویایی خود با ظهور ناهار و طلوع فجر در مسیر بالندگی ادامه میدهد و تناسب مقامی در بین عناصر چهارگانه در بالاترین مکان با ظهور و بروز نور وجودی امامت است که ثمربخشی اعمال و حفظ و ارتقاء فضیلتها در سایۀ جایگاه مقامی این نور در دوازدهمین برج از بروج دوازدهگانه تجلی مییابد؛ ضمن اینکه همه انوار عالم دارای یک حقیقت مشترکه هستند که ظهورات یک منبع و واسطۀ فیض یک اصل جامعاند که تجلی و جلوههای آن نور حقه حقیقیه میباشند که هم در برپایی جهان هستی و نظام تکوین و هم در تدوین نظام تشریع و هم در تعیین و تکلیف نظام آخرت و قیامت نقش ایفا میکنند.
حضرت قائم
نور
فجر
انهار
بروج
خنس
2018
12
22
109
124
https://asreadineh.sinaweb.net/article_122524_6e217d6604fb66a09a013a5ce23d3dde.pdf
عصر آدینه
۲۵۸۸-۳۲۹۱
۲۵۸۸-۳۲۹۱
1397
11
28
خوانش شعر شاعران انقلاب اسلامی براساس نظریه نوستالژی دوری از موعود
مهدی
شریفیان همدانی
این مقاله پژوهشی است دربارۀ «نوستالژی دوری از (موعود) در شعر شاعران انقلاب اسلامی». بیتردید، مسئلۀ «موعود» و «انتظار فرج» یکی از مهمترین مباحث کلامی اسلام است، بهطوری که گویی تمامی خلقت برای رسیدن به آن دوران «طلایی» و پرشکوه آفریده شده است. این موضوع در پژوهش پیش رو به شیوۀ تحلیلی _ توصیفی، به عنوان یکی از رفتارهای ناخودآگاه فرد، در شعر «شاعران انقلاب اسلامی»، مورد بررسی قرار گرفته است. پس از ریشهشناسی و تعریف این واژه با توجّه به فرهنگها و بهرهگیری از نظرات روانشناسان، به عوامل ایجاد زمینههای غم غربت انتظار و ماهیّت دلتنگی برای ظهور «منجی» در خصوص ظهور حضرت موعود4، اشاره و در ادامه به ارتباط نوستالژی و خاطره و نحوۀ پیوند آن با مباحث پیرامون «نظریۀ ظهور» پرداخته شده است. در بخش خاطرۀ فردی به نوستالژی غم غربت انتظار و در بخش نوستالژی اجتماعی تحت عنوان شاعران انقلاب اسلامی و خاطرۀ جمعی به دلتنگی شاعران برای «ظهور منجی»، با ذکر شواهد شعری پرداخته شده است.
نوستالژی
غم غربت انتظار
منجی
ظهور
شعر انقلاب اسلامی
2018
12
22
125
150
https://asreadineh.sinaweb.net/article_122525_b4645b32ed3f290b58dcf6fb0aa39676.pdf