سیدمسعود پورسیدآقایی
عصر آدینه
۲۵۸۸-۳۲۹۱
13
32
2020
09
22
کاربست نظریه فشار اجتماعی مرتون در تحلیل انحرافات حوزه مهدویت
7
30
FA
حسینعلی
جباری
دانشآموخته سطح چهار مهدویت گرایش سیاسی اجتماعی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، ایران
رحیم
کارگر
هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، ایران
اعتقاد به مهدویت در گستره تاریخ فراز و فرودهای مثبت و منفی فراوانی در جوامع اسلامی داشته است. رشد انحرافات اجتماعی در ابعاد گوناگون حوزه مهدویت در گذشته و حال توانسته است قرائتهای گوناگونی از مهدویت در جوامع ایجاد نماید. تحلیل انحرافات میبایست از منظرها و نظریههای گوناگون اجتماعی و جامعهشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا بتواند از شدت آن بکاهد. در پژوهشهای پیشین تحقیق در خور براساس نظریههای جامعهشناختی انجام نشده است. این مقاله با بهرهگیری از نظریه فشار اجتماعی مرتون به توصیف و تحلیل انحرافات اجتماعی در حوزه مهدویت پرداخته است. یافتهها نشان میدهد، ناهماهنگی میان ارزشها و اهداف تشویق شده در جامعه منتظر و ابزار و امکانات دستیابی به آن اهداف، نوعی فشار اجتماعی در جامعه منتظر را ایجاد کرده و زمینهساز بروز انحرافاتی در حوزه اعتقاد به مهدویت شده است.
مهدویت,انحرافات,نظریه مرتون,فشار اجتماعی
https://asreadineh.sinaweb.net/article_138736.html
https://asreadineh.sinaweb.net/article_138736_402840ac6f05fbdaf24bb171de94594c.pdf
سیدمسعود پورسیدآقایی
عصر آدینه
۲۵۸۸-۳۲۹۱
13
32
2020
09
22
تفسیر و تأویل آیات ناظر بر مهدویت در کلام امیرالمؤمنین امام علی با تأکید بر روش بینامتنیت
31
58
FA
ناصر
محمدی
دانشیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه پیام نور
مجید
فروزانمهر
دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
محمدهادی
امین ناجی
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور
در احادیث امیرالمؤمنین7 آیات ناظر بر مهدویت، تفسیر و تأویل شده است. از منظر گونهشناسی تفسیر، در این احادیث بیشترین فراوانی را تفسیر لفظی و تفسیر تأویلی به خود اختصاص داده است. اگر رابطه بین آیات و روایات مهدوی براساس دیدگاه بینامتنیت نگریسته شود از بین گونههای تفسیر، میتوان تفسیر تأویلی را در فرامتنیت و تفسیر لفظی را در بینامتنیت که رابطه هم حضوری دو متن را بررسی می کند، قرار داد و از این نظر، احادیث تفسیری امیرالمؤمنین7 میتواند متن تفسیری یا تأویلی آیات قرآن باشد که به صورت صریح و ضمنی (براساس تقسیمبندی دیدگاه بینامتنیت) به کار رفته است. در این تحقیق ابتدا مهدویت و محدوده آن در آیات قرآن با دو روش آیه محور و رویکرد محور مشخص میشود و در مرحله بعد گونهشناسی تفسیر و تأویل در کلام امیرالمؤمنین7 تحلیل شده و در مرحله اصلی احادیث امیرالمؤمنین7 که ناظر بر مهدویت هستند در دو بخش کلی مورد بررسی قرار میگیرد: 1. احادیث مشتمل بر آیات ناظر بر مهدویت (بینامتنیت: آشکار و صریح)؛ 2. احادیث مشتمل بر موضوعات ناظر بر مهدویت (بینامتنیت: نهان و ضمنی). در هر دو بخش ابتدا احادیث جمعآوری شده و سپس با تحلیل و متنپژوهشی رابطه آیات و روایات مشخص میشود. فراوانی نوع تفسیر و تأویل آیات ناظر بر مهدویت، فراوانی آیات و موضوعات ناظر بر مهدویت و تحلیل رابطه آیات و موضوعات مهدوی با یکدیگر از نتایج این تحقیق یه شمار میآید.
تفسیر,تأویل,بینامتنیت,مهدویت,امیرالمؤمنین علی
https://asreadineh.sinaweb.net/article_138738.html
https://asreadineh.sinaweb.net/article_138738_49c12b50024b3c4d262ce28740535eed.pdf
سیدمسعود پورسیدآقایی
عصر آدینه
۲۵۸۸-۳۲۹۱
13
32
2020
09
22
بررسی تطبیقی نقشمایه مسیح و مهدی در نقاشی: با بررسی موردی تصویر مسیح در شام آخر داوینچی و تصویر مهدی در فالنامه طهماسبی
59
88
FA
شیرین
اسدی کرم
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد پرند و دانشجوی دکترای حکمت هنرهای دینی دانشکده ادیان و مذاهب
در طول تاریخ نقشمایههای دینی نمایانگر فضای مذهبی و اجتماعی حاکم بر جامعه بودهاند و در طول زمان نقشمایههایی که موضوع آنها مبتنی بر متون مقدس بوده توسط نقاشان استفاده شده است. یکی از پرسشهای اساسی این است که استفاده از این نقشمایهها در هنر مسیحی و هنر اسلامی مبتنی بر چه بنمایههایی بوده و با یکدیگر چه اشتراکات و تفاوتهایی دارند؟ با توجه به شباهتهای مضمونی میان ادیان، یکی از موضوعات مشترک در دو سنت مسیحی و اسلامی، غیبت حضرت مهدی4 و صعود حضرت مسیح7 یا به تعبیر دیگر پنهان شدن این دو قدیس و ظهور دوباره آنان است. از این رو تصویرسازی آن دو قدیس در هنرهای تجسمی و همچنین نقشمایههای مرتبط با حضرت مهدی4 و حضرت مسیح7 خصوصاً در مسئله پنهان شدن و غیبت به صورت ویژه در این مقاله تحلیل شده است. این تحقیق نشان میدهد که شام آخر از مهمترین نقشمایههای هنر مسیحی است که توسط هنرمندان متعدد در طول تاریخ هنر مسیحی و در سبکهای متفاوت به آن پرداخته شده است، اما علیرغم توجه مسلمانان و شیعه به مسئله غیبت و ظهور امام مهدی7 نقشمایه غیبت حضرت مهدی4 در نزد نقاشان مسلمان کمتر مورد توجه بوده است. اقبال مسیحیان به هنرهای تجسمی و توجه کمتر مسلمانان به این بخش از هنرها و محدودیتهای دینی، موجب گردیده که نقشمایههای مذهبی و خصوصاً غیبت در نگارهها و تصاویر نقاشان مسلمان برخلاف مسئله صعود مسیح7 در نزد هنرمندان مسیحی، مورد اهتمام نباشد. روش این تحقیق کتابخانهای و با تکیه بر نشانهشناسی بوده و تلاش شده تا چگونگی و چرایی نگاه هنرمندان مسیحی و مسلمان به موضوع براساس این روش شناسایی شود.
نقشمایه,هنر مسیحی,هنر اسلامی,شام آخر,غیبت
https://asreadineh.sinaweb.net/article_138739.html
https://asreadineh.sinaweb.net/article_138739_efb027b347dd67a442eb081f96754b21.pdf
سیدمسعود پورسیدآقایی
عصر آدینه
۲۵۸۸-۳۲۹۱
13
32
2020
09
22
بررسی روابط بینامتنی ادعیه مأثور امام زمان با قرآن کریم (نمونه موردی: دعای علوی مصری)
89
114
FA
مجتبی
نوروزی
استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مشهد، ایران
محمدعلی
کاظمیتبار
استادیار گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
فاطمه
شیخ مؤمنی
دانشجوی کارشناسیارشد دانشکده تربیت مدرس قرآن کریم مشهد، ایران
یکی از رویکردهای مهم در پژوهشهای ادبی، الگوپذیری یک متن از متن دیگر است. این نوع پژوهش که تعامل متون با یکدیگر را نشان میدهد، رابطه «بینامتنی» نامیده میشود و با کشف و تحلیل نشانههای رابط بین متون به فهم کاملتر و عمیقتر آن کمک میکند. پژوهش پیش رو به ارتباط بینامتنی قرآن کریم و یکی از دعاهای مأثور از امام زمان4 به نام «دعای علوی مصری» میپردازد و تلاش میکند تا پیوند ناگسستنی «قرآن صامت و ناطق» را روشن و نورانیت کلام وحی را، در دعای حضرت تجلّی نماید.
این مقاله که به روش تحلیلی _ توصیفی و تطبیقی انجام شده، سه شیوه اصلی روابط بینامتنی: نفی جزئی، متوازی و کلّی را بررسی کرده و به طور همزمان با تحلیل تناص ترکیبی، مضمونی، واژگانی یا لفظی و شخصیتهای قرآنی در لایههای زیرین، ارتباطات پنهان و پیدای دعای حضرت با قرآن کریم را واکاوی نموده است. یافتههای پژوهش نشان داد امام زمان4 این تعامل دو سویۀ آگاهانه را در عالیترین صورت در قالب این دعا به نمایش گذاشتهاند.
قرآن کریم,امام زمان,دعای علوی مصری,بینامتنیت
https://asreadineh.sinaweb.net/article_138741.html
https://asreadineh.sinaweb.net/article_138741_82f38ac2f2b5b0824b507ca5d7f603a5.pdf
سیدمسعود پورسیدآقایی
عصر آدینه
۲۵۸۸-۳۲۹۱
13
32
2020
09
22
آرمانشهر ظهور در انیمیشن «زتوپیا»
115
130
FA
علی
رضایی آدریانی
کارشناسارشد تهیهکنندگی از دانشکده صداوسیمای شعبه قم، ایران
سیدرضی
موسوی گیلانی
دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران
پایان دنیا و آرمانشهر ظهور، از دغدغههای مهم بشری است. دغدغهای که در دهههای اخیر، از عرصه بحثهای کلامی و فلسفی، وارد سبکها و آثار هنری گردیده است. تولید فیلمهای سینمایی و انیمیشنهای کودکانه، سبب شکلگیری گونهای از آثار آخرالزمانی گردیده است. بخشی از این آثار به موضوع آخرالزمان _ پیش از ظهور _ پرداختهاند. بخشی دیگر نیز به ترسیم دنیای پس از ظهور، پرداختهاند. اینگونه آثار تلاش دارند تا دنیای پس از ظهور را متناسب با دیدگاههای انحرافی خود، به تصویر کشیده و برای مخاطبان بزرگسال یا کودکان، نهادینه سازند. این پژوهش به بررسی نشانهشناسی مولفهها و شاخصههای آرمانشهر ظهور، در انیمیشن پر بیننده زتوپیا میپردازد.
آرمانشهر,ظهور,زتوپیا
https://asreadineh.sinaweb.net/article_138742.html
https://asreadineh.sinaweb.net/article_138742_7bf6e0485a69805082fb9091249bfe7f.pdf
سیدمسعود پورسیدآقایی
عصر آدینه
۲۵۸۸-۳۲۹۱
13
32
2020
09
22
کاربست نظریه روح معنا در جلوههای حقیقی الله و تطبیق موردی واژگان بقیةالله، وجهالله، نورالله و نظائر آن بر حضرت قائم باتکیه برآیات قرآن
131
146
FA
نسیم سادات
مرتضوی
سطح چهار مرکز تخصصی رکنالهدی کرمان، مدرس دانشگاه باهنر کرمان و دانشگاه علوم پزشکی کرمان
بقای هر وصف یا موصوفی در ظل بقای اسمای حسنای الهی است. قرآن حکیم هرچند بقا را به وجه خدا اسناد میدهد ولی برای هر چیزی که به خداوند منسوب باشد نیز سهمی از بقا قائل است؛ همانگونه که نور و وجهی از ذات لایزال او در کلمات الهی و آیات او متجلی شده است. در تلاش پیش رو که با روش توصیفی تحلیلی نگاشته شده؛ کاربست نظریه روح معنا را با رویکردی قرآن بنیان در جلوههای حقیقی الله مورد بررسی قرار داده که رهیافت آن به مقتضای تجلیات عالم امکان در پرتو تأویلات احادیث ، انسانهای کامل معصومی هستند که تجلیگاه صفات و آینه اسمای الهیاند. در این بافت معنایی، براساس قاعده مذکور الفاظ برای ارواح معانی وضع شدهاند زیرا واضع واژههای وجه، بقیه، نور، کلمه، نعمت و آیه را در معنای حقیقی خود استعمال نموده و با استناد به خداوند متعال جلوههای حقیقی آنها در عالم ماده جلوهگری نموده است چنانکه مظهر اتم و اکمل و اوفر وجهالله،بقیةالله،نورالله و نظائر آن، در وجود آخرین عصاره هستی در نظام احسن وجود متجلی شده است.
حضرت قائم,وجهالله,بقیةالله,نورالله,کلمةالله,آیةالله,نعمتالله
https://asreadineh.sinaweb.net/article_138743.html
https://asreadineh.sinaweb.net/article_138743_1ba2af3e72c0f5a3fc8134fa0e55db4f.pdf