ORIGINAL_ARTICLE
شاخصههای هنر زمینهساز (موعودگرای اسلامی)
هنر زمینهساز (موعودگرای اسلامی) بهعنوان هنری نوظهور اهمیتی ویژه دارد؛ هرچند که امروزه چندان اثر هنری را برای آن نمیتوان برشمرد. این هنر به ترسیم آینده روشن و گذر از وضع کنونی میپردازد و بر پایۀ مبانی دینی بنا شده است. رسالت آن ایجاد حرکت در جامعه فعلی برای رسیدن به جامعه منتظر است. هنر زمینهساز در برابر برخی مکاتب هنری قرار میگیرد؛ مانند: فوتوریسم، پستمدرنیسم، رمانتیسم، رئالیسم، سوررئالیسم و بهویژه هنر موعودگرای غرب و مجموعههای آخرالزمانی.
در این پژوهش، پس از تعریف هنر زمینهساز، شاخصههای این هنر بیان شده است که عبارتند از: نقد وضعیت موجود، ترسیم آینده روشن، حقیقتنمایی معطوف به نجات، تأکید توأمان بر زیبایی انفسی و آفاقی (معنوی و حسی)، نجات مبتنی بر دین و توجه به شرایط ظهور.
Characteristics ofArt of ground setting (Islamic oriented promised)
https://asreadineh.sinaweb.net/article_124808_368a6f09f085ee3637d68040e9bc152e.pdf
2016-09-22
5
34
هنر زمینهساز
هنر موعودگرا
شاخصههای هنر زمینهساز
شاخصههای هنر موعودگرای اسلامی
سید محمدرضی
آصف آگاه
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم ، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی سینمای موعودگرای غرب
یکی از مباحث بنیادین در «آموزۀ مهدویت» تبلور تعالیم و انگارههای مهم به منظور تأسیس دولت با محوریت برطرفسازی دشواریها و کاستیهای زندگی بشری است. اندیشۀ مهدویت در اسلام شیعی، شفافترین صورت و سیمای «موعود» در جهان است؛ بههمین دلیل، در دو سدۀ اخیر تلاشها و تکاپوهای بسیار از سوی دشمنان به قصد ایجاد انحراف در این باور صورت بسته است و با نقشآفرینی آنان (اجانب غرب و ملل اروپایی) در عرصۀ سینما و تلویزیون رنگ دیگری به خود گرفته؛ بهگونهای که اقدامات تشکیلاتی و سازمانیافته عوامل استعمار و صهیونیسم برپایۀ اندیشههای اومانیستی و انسانمداری به وضوح در هنر هفتم دیده میشود. سینمای غرب در پی یافتن موضوعاتی مهیج برای خرسندسازی مخاطب خود از یک سو و به کف گرفتن مهام فرهنگ، سیاست و جهان زیست اجتماعی بشر از سوی دیگر است. او برای محقق ساختن اغراض پشت پردۀ سلطه و استیلا، پرداختن به موضوع منجی آخرالزمان را دستمایۀ پردازش و تولید بسیاری از آثار سینمایی نموده و تحریف منجی عالم بشریت را در اولویت قرار داده است تا آینده را آنگونه که خود میانگارد به تصویر بکشد!
مقالۀ پیشرو، عهدهدار تبیین بخشی از دکترین مهدویت _ با تأکید بر نقد و بررسی سینمای هالیوود متأثر از دولت اخلاقی امام مهدی4 _ است.
https://asreadineh.sinaweb.net/article_124809_dd6e841a1a2de21e7d33af8397276da4.pdf
2016-09-22
35
58
موعودگرایی
فراماسونری
نمادها
صهیونیست
شیطانپرستی
سینمای هالیوود
محمد
کاظمی
1
مربی گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور تهران ، ایران.
LEAD_AUTHOR
عزتاله
فرشادفر
2
استاد و عضو هیأت علمی دانشگاههای رازی و آزاد اسلامی کرمانشاه، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مهدویت، درونمایه اصلی شعر دفاع مقدس
مضمونسازی با موضوع مهدویت در شعر فارسی با پیروزی انقلاب اسلامی شکل تازهای به خود گرفت به طوری که به یکی از اصلیترین درونمایههای شعر دفاع مقدس تبدیل شد. میزان و نحوۀ پردازش شاعران به مهدویت، موضوع این پژوهش است. تحقیق در شعر دفاع مقدس نشاندهندۀ این حقیقت است که: شاعران مقاومت، صفات، شخصیت و نشانههای امام عصر4 را دستمایه ساخت صور خیال شعری و مضامین شاعرانه نمودند. باور به دمیدن صبح عدالت و شکوفایی جهان با ظهور، لذت انتظار و عشقورزی به منجی عالم، استغاثه و طلب وعده دیدار از مهمترین عناصر مضمونساز شعر دفاع مقدس به شمار میرود. جهان در عصر غیبت به شبی دیرپای همانند شده که ظهور مهدی4 برتر از طلوع هزار خورشید است. اعتقاد به صبح عدالت به مثابه یک فرهنگ در کالبد جامعه جاری است چون این صبح باید ظلم و استبداد را که در فرهنگ مردم به شب تعبیر میشود براندازد. بهار در شعر معاصر مضمون نمادین آغاز مجدد حیات، شکوفایی، رستن از خمودگی وآراستن با شکفتگی را با خود دارد. در شعر مقاومت، حکومت همراه با عدل آخرالزمان، پایان سردی و افسردگی تبعیض، گناه وظلم است. در اشعار دفاع مقدس، رزمندگان حضرت مهدی4 را به جان مادرشان و به خون شهدا سوگند میدهند که از پرده غیبت درآید. مهدی4 جامع جمال و کمال است و هر انسان آزادهای شیفته اوست؛ پس هرکس از عشق سخن بگوید معشوقش اوست. این حجم تصویرسازی و مضمونپردازی، متأثر از هویت دینی انقلاب اسلامی و ماهیت شیعی دفاع مقدس است.
https://asreadineh.sinaweb.net/article_124810_c725a01ebc1daf6335f9c66e7c8fa541.pdf
2016-09-22
59
84
مهدویت
انتظار
ظهور
شعر معاصر
دفاع مقدس
محمدرضا
یوسفی
1
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نمادگرایی در شعر انتظار (با تکیه بر سرودههای علی معلم و علیرضا قزوه)
نماد بهعنوان یکی از مهمترین انواع صورخیال، از دیرباز تا کنون مورد توجه شاعران و نویسندگان بوده است. در شعر انتظار با توجه به فضای معنوی و روحانی آن از سویی و رویکرد انتقادی _ اجتماعی آن از سوی دیگر، نمادگرایی جایگاهی ویژه دارد. شعر انتظار شاخهای از شعر ولایی است و مضامینی چون انتظار فرج، اظهار ارادت و علاقه به حضرت مهدی4، ویژگیهای منتظر واقعی و بیان کاستیها و نابهسامانیهای عصر حاضر را در برمیگیرد.
انقلاب اسلامی و جنگ هشت سالهی ایران و عراق از مهمترین حوادث تأثیرگذار بر شعر انتظار بوده است. علی معلم و علیرضا قزوه نیز بهعنوان دو شاعر مطرح در حوزهی شعر آیینی و ادبیات پایداری از این تأثیرپذیری برکنار نبودهاند. علاوه بر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مسائل روز ایران، انتقاد از جامعهی پیش از عصر ظهور و تلاش برای خودسازی به منظور درک دولت حضرت مهدی4 زمینهساز ورود نمادهای تازهای در شعر انتظار قزوه و معلم شده است.
در پژوهش حاضر به بررسی خاستگاه نمادها و نمادهای مرسوم و ابداعی در سرودههای این دو شاعر خواهیم پرداخت. مسئلهی اصلی پژوهش حاضر این است که معلم و قزوه از چه نمادهایی در شعر انتظار خود و در توصیف منجی بهره میگیرند و در نمادهای مورد استفادهی دو شاعر چه اشتراکاتی وجود دارد؟
https://asreadineh.sinaweb.net/article_124811_81cf45a40cb5567cd29fae3f6fcb844f.pdf
2016-09-22
85
108
شعر انتظار
نماد
علی معلم
علیرضا قزوه
نجمه
نظری
1
استادیار دانشگاه بوعلی سینای همدان، ایران.
LEAD_AUTHOR
جمیله
زارعی
2
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی آرمانشهر مهدوی در شعر معاصر عربی و فارسی
آرمانشهر در معنای کلی، سرزمین خیالی و دست نیافتنی دنیای بشریت است که تاکنون در عالم واقعیت محقّق نشده است و تنها در عالم خیال وجود دارد. آرمانشهر در اندیشهی شاعران و ادیبان مختلف، مدینهی فاضله و ناکجاآبادی است که در آن، همهی انسانها در آزادی و خوشبختی کامل زندگی میکنند و از ظلم و ستم و بیعدالتیهای موجود در عالم واقعیت در آن خبری نیست. شاعران معاصر با دیدن مشکلات و جنگهای اخیر در سراسر دنیا، دست به خلق شهری آرمانی زدند که در آن خبری از جنگ و مصیبت نخواهد بود. جامعهای که زیربنای آن، آیات متعدد قرآن و روایات متواتر بوده و حکایت از حکومتی جهانی دارد که دنیا را اداره خواهد نمود و در آن تنها عدالت و امنیت و سعادت حاکم خواهد بود، آن روز همان روز تشکیل حکومت جهانی امام مهدی4 است. پژوهش حاضر به بررسی آرمان شهر در شعر شاعران معاصر زبان فارسی و عربی میپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که آرمانشهر مهدوی در شعر شاعران شامل موضوعاتی همچون؛ آرمانشهر عدل، آرمانشهر مستضعفان، آرمانشهر رفاه و آسایش میباشد. شاعران مختلف برکت، امنیت، کامل شدن عقل و خرد و آشکاری گنجهای زمین را لازمه برقراری رفاه و آسایش در جامعه دانستهاند.
https://asreadineh.sinaweb.net/article_124812_ef07759bce8b16e68e39db373f682d30.pdf
2016-09-22
109
144
امام مهدی
آرمانشهر
شعر معاصر عربی
شعر معاصر فارسی
ادبیات تطبیقی
حدیث
بابایی
1
کارشناس ارشد زبان و ادبیّات عربی دانشگاه لرستان، ایران.
LEAD_AUTHOR
کبری
خسروی
2
استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی دانشگاه لرستان، ایران.
AUTHOR
حسین
چراغی وش
3
استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی دانشگاه لرستان، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نوفههای ارتباطی در خبرنگاری ظهور
در این مقاله به امکان و کیفیت استخدام "موانع ارتباطی" یا همان "نوفههای ارتباطی" توسط دستگاه رسانهای استکبار جهانی علیه پیام جبهه حق پرداختهام. استدلالم این است که پیام مهدی4 پیام فطرت است و مشترک همه انسانها و همین که این پیام به درستی به مخاطب خود برسد، پذیرفته خواهد شد، فلذا جبهه باطل میکوشد تا با ایجاد موانعی بر سر راه پیام جبهه حق، جامعه بشری را از این پیام فطری محروم کند. اینجاست که خبرنگار مهدوی بهعنوان جزیی از روابط عمومی موعود نقشی معنادار مییابد که همانا مبارزه با "موانع ارتباطی" است.
اینجانب ابتدا به تعریف و تبیین نوفههای ارتباطی از منظر نظریه ارتباطات معاصر پرداخته و گفتهام که در میان نوفههای ارتباطی ذکر شده، "نوفه روانی" مهمترین ابزار رسانهای جبهه باطل در رویارویی با جبهه حق است. در گام بعد، چند و چون مبارزه با نوفههای روانی را در عرصه ارتباطات مهدوی بررسی کردهام. سپس به تبیین نوفهای ارتباطی پرداختهام که در نظریه ارتباط شناسی معاصر از آن غفلت شده است و میتوان آن را با عنایت به دیدگاه قرآن کریم "نوفه درونی" یا "نوفه نهادی" نامید. آنگاه به تشریح این نوفه ارتباطی از منظر قرآن کریم پرداخته و امکان مبارزه با آن را بررسی کردهام.
https://asreadineh.sinaweb.net/article_124813_53af8ab2a3b2ed3788da349cc0734a00.pdf
2016-09-22
145
166
نوفههای ارتباطی
نوفه روانی
نوفه درونی
رسانه موعود
خبرنگار مهدوی
علی
حاج محمدی
1
کارشناس ارشد مطالعات ترجمه
LEAD_AUTHOR
رضا
کرمی
2
استادیار دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رمزگشایی از پدیده قهرمانان خونآشام در سینمای آخرالزمانی مسیحیت صهیونیست (مطالعه موردی مجموعه فیلمهای گرگ و میش)
مسیحیت صهیونیست در سناریویی جدید در حال تصویرسازی نوینی از جهان پیش از ظهور است. در دنیای آخرالزمان، یهودیان در حال مهاجرت به سرزمین موعود و بازپسگیری آن بوده و برای این اقدام ناچار به ستیزهای خونین خواهند بود. اما جهان از موجود شرور و خونریز بیزار است از این رو باید چارهای اندیشید تا ریختن خون انسانها با شرارت یکسان پنداشته نشود. خونآشام که در تمام فیلمهای هالیوودی موجودی شرور، درنده، بد صورت و زشت سیرت بود به یکباره در مجموعه فیلمهای گرگ و میش تبدیل به موجودی ناجی، زیبا، توانگر، عاشق و محبوب شد. تصویرسازی موجود خونریزی که به مکیدن خون مشغول بود به صورت موجودی محبوب این نتیجه را در ذهن مخاطب مینشاند که خونخواری با شرارت و بد ذات بودن نسبت مستقیم ندارد بلکه گاه اجبار زمانه است. با این نتیجهگیری صهیونیستها میتوانند هم به ریختن خون انسانها مشغول باشند و هم وجهه مثبت خود را حفظ کنند تا دنیای پیش از ظهور را برای واپسین ناجی مهیا سازند. حال سؤال مقاله این است که هدف هالیوود از این چرخش آشکار در تعریف خونآشام چه بوده و مناسبت این فیلم با اهداف نظام صهیونیستی در تصویر دنیای پیش از ظهور چیست؟
https://asreadineh.sinaweb.net/article_124814_46a7658c53e1efc9105d23bffec4ab39.pdf
2016-09-22
167
188
خوناشام
مسیحیت صهیونیست
آخرالزمان
منجی
قهرمان
معصومه
اسماعیلی
1
عضو هیأت علمی گروه شیعهشناسی دانشگاه هدی، قم، ایران.
AUTHOR