ORIGINAL_ARTICLE
ظهور فناوریهای نوین ارتباطی و فهمپذیری روایات ارتباطی عصر ظهور
این پژوهش با روش تحلیل معنایی درصدد بررسی روایات ارتباطی عصر ظهور است. با کاوش دیدگاههای مختلف در خصوص تبیین فنّاوری حاکم بر زمان ظهور این نتیجه حاصل شد که هرچند در ارتباطات عصر ظهور احتمال اعجاز و طریق غیرعادی ارتباطى وجود دارد و نمىتوان آن را ناممکن دانست، اما با توجه به سنت الهى (جریان امور طبق اسباب) به نظر مىرسد این روایات بیشتر نمایانگر بُعد ارتباطى طبیعی است که دستکم چشماندازى از آن براى ما در عصر فنّاوری ارتباطات حاصلشده است. شاید بر همین اساس است که معاصرینی که رشد و پیشرفت فناوریهای نوین را مشاهده نمودهاند، برخلاف گذشتگان که اغلب وجود این ارتباطات و فنّاوریها را بر نوعی کرامت و اعجاز حمل کردهاند؛ روایات ارتباطی عصر ظهور را بر سرعت طبیعی اما خیرهکننده فنّاوریها حمل کردهاند. از اینرو، میتوان مدعی شد که با ظهور هرچه پیشرفتهتر فناوریهای نوین ارتباطی، روایات ارتباطی عصر ظهور قابلفهمتر میشود.
https://asreadineh.sinaweb.net/article_124679_becdaa7c8bbcae65440a277e6425b9f7.pdf
2017-06-22
5
30
روایات ارتباطی
عصر ظهور
فنّاوری
کریم
خانمحمدی
1
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم ، قم، ایران.
LEAD_AUTHOR
سید عباس
حسینی
2
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشکده باقرالعلوم، قم، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظریه اخلاق قرآنی علامه طباطبایی و تأثیر آن بر هنر انتظار
در این نوشتار ضمن پایبندی به روش توصیفی _ تحلیلی، به طرح نظریه علامه طباطبایی; در باب اخلاق قرآنی میپردازیم. آنگاه ضمن بیان وجه زیباییشناختی این اخلاق از منظر علامه، پیامدهای نگرش ایشان را در هنر انتظار تشریح خواهیم کرد. اهمیت این تأمل از این روست که با تطبیق دو نگرش فلسفی علامه در باب زیبایی و اخلاق و توجه به ریشههای قرآنی نظریه علامه، نتایج حاصله بر آموزه هنر انتظار منطبق شده و چشماندازی را برای کار پژوهشی و آفرینش هنری در این حوزه نوپا ترسیم مینماید. فرضیههای این مقاله که پس از تشریح در متن نوشتار به عنوان نتیجه بیان میشود، عبارتند از: اولاً اخلاق قرآنی مورد نظر علامه معادل تخلّق به اخلاق الهی بوده و غایت زیبایی در حیات انسان نیز رهایی از امر قبیح و معادل اتصاف به جمال الهی است. ثانیاً تخلق و اتصاف آدمی به حسن و جمال الهی، در بستر فعلیت یافتن فطرت آدمی تحقق مییابد. ثالثاً از آنجا که هدف و فرآیند تولید اثر هنری، فعلیت بخشیدن به فطرت انسانی از مجرای انعکاس نظام تکوین و تشریع الهی است، میتوان گفت که این پویایی فطرت، همان طریق مطلوب برای تربیت منتظران و برپایی جامعه انتظار است.
https://asreadineh.sinaweb.net/article_124680_22f82da3feb663168b67284e1ede6fdf.pdf
2017-06-22
31
50
اخلاق در قرآن
اخلاق و زیبایی
فطرت
هنر انتظار
مهدی
بهرامی
1
دانشجوی دکتری حکمت و هنر دینی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران.
LEAD_AUTHOR
مرتضی
حسنینسب
2
دکتری مدرسی تاریخ تمدن دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تجلّی مهدویّت در ادبیات عاشورایی (مورد پژوهانه: مجموعۀ ادب الطّف)
بشر در طول تاریخ خود، مکتبها و حکومتهای زیادی را تجربه کرده است؛ ولی در هیچ یک از آنها گمشده خود را که عدالت و صلح و امنیت است، پیدا نکرده و پیوسته در ناکامی و شکست بوده است. امروز بشریت به دنبال اندیشه سیاسی دیگری است که ارزشهای انسانی را در آن بیابد و آن، اندیشه سیاسی منجی است که در اسلام با حکومت مهدوی تحقّق مییابد. موضوع مهدویّت و منجی از موضوعاتی است که توجه ادیبان و شاعران را به خود معطوف داشته است. مطالعه و تعمق در این عرصه؛ بعد از ادبیات عاشورا، سهم چشمگیری را به خود اختصاص داده است. از اینرو، مهدویات _ به عنوان یکی از موضوعات شعری شیعی _ گستره وسیعی از ادبیات شیعی را در دورههای گوناگون فراگرفته و کانون توجه شاعران فراوانی قرار گرفته است. از جمله، شاعران قرن اول تا چهاردهم هجری است که در مجموعه ده جلدی کتاب أدب الطّف تألیف جواد شبر، نام و اشعار عاشورایی آنها گردآوری شده است. برخی از این شاعران نیز در شعر خود ارادت خالصانه خویش را به محضر امام عصر4 اظهار داشتهاند و در زمینهها و موضوعات گوناگون درباره آن حضرت به سرایش پرداختهاند. لذا، این جستار بر آن است تا با رویکردی تحلیلی _ توصیفی سیمای مهدویّت را در پنج جلد نخست مجموعه ادب الطّف بپردازد و بازتاب مفاهیمی همچون غیبت، انتظار، دادخواهی، انتقامجویی، ادامه دادن راه اهلبیت و برپایی حکومت عدل را در اشعار آنان تبیین و تحلیل کند.
https://asreadineh.sinaweb.net/article_124681_e0bbc4a58ea341d1132b512c336355a8.pdf
2017-06-22
51
76
ادب الطّف
شعر عاشورایی
مُنجی
مهدی موعود
مجید
محمّدی
1
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران.
LEAD_AUTHOR
فرشته
جمشیدی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ظرفیت اخلاقی و زیباییشناختی خیال در تکوین و گسترش هنر انتظار
در این مقاله پس از تنقیح دامنه معنایی و ضمن تشریح کارایی اخلاقی و زیباییشناختی خیال، به تشریح کارایی خاص آن در تکوین و گسترش هنر انتظار توجه خواهیم کرد. نتیجهای که از این توجه و تحلیل حاصل شده این است که خیال، به عنوان ساحتی که همواره در نقش واسطه عمل میکند، در رابطه با هنر انتظار نیز به نقش واسطهگرانۀ خود تعین میبخشد و زمینه تکوین و گسترش این هنر را در ابعاد اخلاقی و زیباییشناختی خاص خود فراهم مینماید. به این ترتیب که: الف) خیال در کارکرد وجودی خود زمینه ارتقاء هنر انتظار از ساحت مادی به عالم مجردات را فراهم میکند؛ ب) از وجه معرفتی نیز خیال زمینهای برای نقب زدن هنر انتظار از عالم محسوس به عالم معقول است؛ ج) در جنبه معنایی، خیال ساحتی است که معانی باطنی را در امتداد معانی ظاهری مستقر ساخته و این معانی باطنی را به هنر انتظار منتقل مینماید. در تمام کارکردهای سهگانه فوق، خیال زمینهساز تربیت اخلاقی مخاطبان است و این تربیت را با تمرکز بر مضامین عشق و فضیلت، در هنر انتظار منعکس مینماید.
https://asreadineh.sinaweb.net/article_124682_712991950bf2e1836e9fd1a3fe090a52.pdf
2017-06-22
77
94
عالم خیال
قوه متخلیه
خیال خلاق
هنر متعالی
تربیت اخلاقی
هنر انتظار
محمد
تورنگ
1
دانشجوی دکتری عرفان اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران.
LEAD_AUTHOR
امیر
جوان آراسته
2
عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی اسلام و مسلمانان در فیلم فرانسوی «یک پیامبر» بر مبنای نشانهشناسی رولان بارت
گفتمان اسلامهراسی در رابطه میان غرب و جهان اسلام نقش مهمی در ارائه تصویری هراسانگیز از اسلام دارد. کشور فرانسه به علت مهاجرت عظیم مسلمانان آفریقایی به آن به ویژه پس از جنگ جهانی دوم بیشتر از کشورهای اروپایی دیگر با این پدیده دست به گریبان است. این تحقیق در نظر دارد به بررسی بازنمایی اسلام و مسلمانان در فیلم فرانسوی «یک پیامبر» به کارگردانی ژاک اودیارد بپردازد. با تکیه بر نظریه بازنمایی استوارت هال، رویکرد شرقشناسی ادوارد سعید و گفتمان اسلام هراسی مطرح شده توسط سعید رضا عاملی، این مقاله، بر اساس پنج رمزگان بارتی دخیل در روایت و مربع ایدئولوژیک ون دایک فیلم ذکر شده را مورد بررسی قرار دهد. بر اساس این رویکرد، سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که اسلام و مسلمانان در این فیلم چگونه بازنمایی شدهاند؟ پنج رمزگان بارتی عبارتند از رمزگان هرمنوتیکی، دالی یا ضمنی، نمادین، کنشهای روایی و فرهنگی. در ابتدا با تشریح این مفاهیم سعی در کشف کلیشههایی که جنبه اسلامهراسانه این فیلم را نشان میدهد، داریم. در آخر به این نتیجه میرسیم که فیلم یک پیامبر سعی در القای اسلامهراسی داشته و تنها جنبههای منفی مسلمانان را بازنمایی کردهاست.
https://asreadineh.sinaweb.net/article_124695_8662d54d5526879ae8f205c1b9d3b8f0.pdf
2017-06-22
95
114
بازنمایی
اسلامهراسی
نشانهشناسی
پنج رمزگان بارت
مربع ایدئولوژیک ون دایک
یک پیامبر
صفورا
ترک لادانی
1
استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهان، ایران.
LEAD_AUTHOR
رضوان
صادقی قهساره
2
کارشناس ارشد مطالعات فرانسه دانشگاه اصفهان، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی غیبت کبری در شعر معاصر عربی و فارسی
امام مهدی4 طبق روایات متواتر و کتابهای معتبر شیعه، بعد از شهادت امام حسن عسکری7 و همزمان با آغاز امامت ایشان غبیت صغری خویش را آغاز نموده و زمان آن تا به هنگام درگذشت آخرین نائب از نواب اربعه به مدت 69 سال ادامه داشته و از بعد آن غیبت کبری ایشان تا به امروز به طول کشیده و جهان در تلاطم آمدن او دست بر دعا گشوده است. تاریخ زندگی تشیع، گواه آن است که سالیان متمادی مسلمانان از حضور مستقیم امام مهدی4 بنابر مصلحت الهی محروم شده اند اما همیشه به این نکته واقف بوده اندکه ایشان در جامعه حضور دارند و به طور ناشناس در جوامع کنونی زندگی مینمایند. شاعران متعهد به اهلبیت: در طول تاریخ تشیّع علیرغم تمام فشارها و ظلم حکومتهای فاسد، به وصف امام مهدی4 پرداختهاند. مسئله غیبت امام مهدی4 یکی از موضوعاتی است در شعر و ادبیات مهدوی عصر معاصر به واضح تجلّی یافته است. مسئله غیبت امام مهدی4 در موضوعات مختلفی همچون؛ غبیت و انواع آن، غیبت کبری، فلسفه غیبت کبری، فلسفه طول عمر امام مهدی4، عصر غیبت،پاسخ به انحرافات و حضور امام مهدی4 در جامعه که خود شامل موضوعات متنوع میباشد.
https://asreadineh.sinaweb.net/article_124697_aed2d37b69daa10a04ec38216988d237.pdf
2017-06-22
115
151
امام مهدی
شعر معاصر عربی و فارسی
غیبت کبرا
بررسی تطبیقی
حدیث
بابایی
1
کارشناس ارشد زبان و ادبیّات عربی دانشگاه لرستان ، ایران.
LEAD_AUTHOR
کبری
خسروی
2
استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی دانشگاه لرستان، ایران.
AUTHOR
حسین
چراغیوش
3
استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی دانشگاه لرستان، ایران.
AUTHOR