@article { author = {mousavi, seyed razi}, title = {Titus Burckhardt's epistemological basis for Islamic art and critique of Oleg Grabar's attitude}, journal = {Age of the future}, volume = {14}, number = {34}, pages = {7-28}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {۲۵۸۸-۳۲۹۱}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the serious questions in the field of Islamic art is whether Islamic art is an art without mystery, secular, decorative, and only the art of Muslims and Islamic lands that have been influenced by other lands, and the term Islamic art is just a label to divide. And is the distinction between Muslim art and the art of other lands considered, or is Islamic art a cryptic, meaningful, legal and interpretable art that derives from the epistemology, ontology and cosmology of Islam? Titus Burckhardt believes that despite the fact that Muslims have taken art from other neighboring civilizations in form, technique, and style, they have taken possession of that form and style and turned it into a new art based on epistemology. And have made their own mental geometry. In this regard, Burckhardt's thought stands in the way of those art historians such as Grabar, who consider Islamic art to be merely the art of Muslims and without any particular Islamic aspect or character. Burckhardt believes that the teachings of the Holy Prophet (PBUH) led to the establishment and formation of Islamic civilization and Muslims have contributed to the development and completion of this civilization and based on the Qur'anic and prophetic teachings, have formed art that is compatible with Islamic teachings and limited to thought and Lived Muslims.}, keywords = {Titus Burckhardt,Islamic art,Oleg Grabar,Judicial Art,Decorative Art}, title_fa = {مبنای معرفت شناختی تیتوس بورکهارت درباره هنر اسلامی و نقد نگرش الگ گرابار}, abstract_fa = {یکی از پرسش‌های جدی در عرصه هنر اسلامی این است که آیا هنر اسلامی، هنری بدون راز و رمز، دنیوی، تزئینی، غیرحکمی و صرفاً هنر مسلمانان و سرزمین‌های اسلامی است که متأثر از دیگر سرزمین‌ها بوده است و اصطلاح هنر اسلامی تنها یک برچسب برای تقسیم‌بندی و تفکیک میان هنر مسلمانان با هنر دیگر سرزمین‌ها تلقی می‌گردد یا این‌که هنر اسلامی، هنری رمزگرا، معنادار، حکمی و تأویل‌پذیر است که برآمده از معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و جهان‌شناسی اسلام است؟ تیتوس بورکهارت بر این باور است که علیرغم این‌که در فرم، تکنیک و اسلوب، مسلمانان هنر را از دیگر تمدن‌های هم‌جوار گرفته‌اند، اما آن فرم و اسلوب را پس از تغییر، تصاحب و مال خود کرده و از آن هنری جدید، مبتنی بر معرفت‌شناسی و هندسه ذهنی خود ساخته‌اند. در این مسئله، اندیشه بورکهارت در مقابل آن دسته از مورخان هنر همچون الگ گرابار قرار دارد که هنر اسلامی را صرفاً هنر مسلمانان و بدون هیچ‌گونه وجه و خصوصیت خاص اسلامی می‌داند. بورکهارت معتقد است که تعالیم پیامبر اکرم6 موجب تأسیس و شکل‌گیری تمدن اسلامی گردید و مسلمانان در تدوین و تکمیل این تمدن سهم داشته‌اند و براساس آموزه‌های قرآنی و نبوی، هنری را شکل داده‌اند که با آموزه‌های اسلامی سازگاری داشته و منحصر به تفکر و زیسته مسلمانان است.}, keywords_fa = {تیتوس بورکهارت,هنر اسلامی,الگ گرابار,هنر حکمی,هنر تزئینی}, url = {https://asreadineh.sinaweb.net/article_146232.html}, eprint = {https://asreadineh.sinaweb.net/article_146232_a5eeded94db1da4d92f36963c8acf710.pdf} }